Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Föräldrarledighetsavdrag / dag

Hej
Fundering.

En månads avlönad kille får en daglön på 1.315:07/dag, men han får ett avdrag på 1.761:90/dag vid föräldraledighet, undrar varför ?

Hans månadslön är 40.000/ månad.
Anledning till daglön är för att han arbetar med ackord vissa dagar.

Använder jag fel lönearter ?
1103 Daglön
3305 Föräldraledighet

Känns som något är helgalet.



1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag har kikat på det och dagsavdraget för föräldraledighet och daglön har inte samma beräkningsformler, vilket gör att beloppen räknas fram olika men det är inte fel att det blir så. 
3305 - Föräldraledighet dagsavdrag: Vid ett dagsavdrag räknar man ut ett värde på arbetsdagarna i månaden utan helgdagarna. Beräkningen är Månadslön efter eventuell löneväxling/21.
1103 - Daglön: Går efter formeln Månadslön*12/365 och räknar alltså med kalenderdagar i uträkningen per dag. 

Däremot kanske inte detta blir helt rätt hantering för dig när det gäller att använda löneart 1103 - Daglön. Ackordslöner har olika hanteringar i olika kollektivavtal, men det är vanligt att det till exempel ska dras engångsskatt på det beloppet vilket det inte gör om du använder löneart 1103 som drar tabellskatt. Funderar också på beräkningsformeln jag angivit ovan för daglönen, är den korrekt upplagd för en uträkning av ackord? 
Vi har annars löneart 1173 - Ackord som kan användas. Den är inställd på engångsskatt men har ingen beräkningsformel inlagd eftersom dessa kan skilja sig i olika avtal, beloppet får alltså anges manuellt på lönebeskedet. Om du går till Lönearbete - Lönearter - gå in på kortet för löneart 1173 så kan du själv se hur den fungerar. Här kan du också ändra inställningarna på de olika flikarna, kontrollera företagets gällande regler för ackord först. 

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen! 
/My