Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förebyggande sjukpenning

Hej! Jag har en anställd som har fått ett beslut från FK på förebyggande vård, så det är några halvdagar per vecka som den anställde är iväg på detta. Min fråga är hur jag gör rent lönemässigt, blir väl ingenting som företaget ska stå för, inte ens de 10 % väl? hur lägger jag dessa dagar i lönen?
Tack!

10 SVAR 10
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Birgitta, 


Det är försäkringskassan som betalar ut sjukpenningen för den förebyggande vården och att företaget därför inte ska betala ut sjuklön för den perioden. Gällande hur avdraget ska göras så får ni nog titta i ert avtal hur det ska hanteras. Det finns inget inbyggt i löneprogrammet för detta utan ni skulle nog behöva skapa upp en ny löneart eller kopiera en passande löneart och kolla över vilka underlag den ska påverka samt hur den ska bokföras m.m. Om det är någon annan användare om har erfarenhet av hur detta ska hanteras så får ni gärna kommentera. Du skulle även kunna kika med försäkringskassan om hur de tänker att man ska hantera det rent lönemässigt.


Jag hittade även lite info på sidan Förebyggande sjukpenning för anställda på försäkringskassans hemsida. Återkoppla gärna om du har ytterligare frågor eller gällande hur du går till väga för att hantera detta så skulle det kunna vara till hjälp för andra användare också.


/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar


Hej Teodor!
Tack för ditt svar, jag får se hur jag ska göra när jag kör lönerna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gick det med det Birgitta? Jag har samma problem just nu. Tack för hjälpen!

Detta har blivit aktuellt för oss också nu och jag är lite fundersam på hur det ska redovisas. Vi har inte kollektivavtal så jag kan inte kolla där. Vad jag förstår efter lite googling ska det inte redovisas som sjukdom.

Jag tycker att avdraget för förebyggande sjukpenning borde ha egna lönearter. Vi har Lön 600.

I vårt fall nu gäller det en anställd som har förebyggande rehabilitering 2 tim/v.

Blir det då rätt om jag kopierar och modifierar t.ex. Sjukavdrag löneart  3307?

Eller blir det mera rätt att göra det med t.ex. Övrig frånvaro löneart 3332?

 

Hur gör jag för att sedan få in det i kalendariet? Hur får jag in det (eller andra lönearter) i snabbvalet under Övriga tillägg/avdrag?

 

Nu hittade jag något här i forumet om smittbärarpenning. Det är ju i princip samma sak så jag kör på Övrig frånvaro.

Kvarstår frågan hur jag får in lönarten i kalendariet under snabbval lönekörning Övriga tillägg/avdrag

Hej @Annika36

Du kan gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval, klicka på snabbvalet Övrig frånvaro - Ändra snabbvalsinställningar. Här kan du se vilka lönearter som hämtas när snabbvalet väljs i kalendariet eller på lönebeskedet, du kan också byta lönearter om du vill det. 

 

Trevlig helg! 🙂 
/My 


 

Hej My

Tack för svar.

Problemet är att jag inte vill byta bort lönearten i det snabbvalet som ligger där nu, eftersom jag använder även det.

Det är så trixigt att ändra fram och tillbaka hela tiden. Kan det göras på ett enklare sätt?

Om inte; finns det något sätt att göra den nya lönearten valbar i Snabbval lönekörning - Övriga tillägg/avdrag i kalendariet?

 

Nu lägger jag in avvikelsen direkt på lönebeskedet och då kan jag se i kalendariet att det varit övrig frånvaro den dagen men inte vad för slags frånvaro och inte kvantiteten. Då måste jag gå in i lönekörningen för att kunna se det. Jag vill kunna se allt i kalendariet när jag går tillbaka för att kolla saker.

Finns det någon lösning för detta?

 

Trevlig helg själv!

Mvh

Annika

 

Hej igen @Annika36

Jag förstår, men du är egentligen inne på dem lösningar som finns idag. Antingen så får du byta löneart i snabbvalsregistret, men förstår att det kan känns som en stökig lösning eftersom det innebär att du får byta tillbaka igen. Eller så registrerar du det manuellt på lönebeskedet. 

 

Snabbvalet Övriga tillägg/avdrag är inte att rekommendera i detta fallet då detta snabbval bara gör ett avdrag på lönen, det går alltså inte att lägga in en löneart för frånvaron som också ska registreras i samband med avdraget. Registrerar du bara ett avdrag registreras ingen frånvaro vilket gör att bland annat statistik och semester kan bli fel framåt. 

/My 

OK,  det finns alltså ingen annan väg än att registrera med den nya lönearten direkt i lönekörningen, om jag inte vill trixa fram och tillbaka med lönarterna i snabbvalet Övrig frånvaro. Så långt är jag med.

 

Jag behöver ändå få klarhet i skillnaden med att ha lönearten i Övrig frånvaro kontra Övriga tillägg /avdrag.

Om jag kan lägga in den nya lönearten så att den blir valbar i Övriga tillägg/avdrag så registreras inte frånvaron men om jag lägger in samma löneart i snabbvalet Övrig frånvaro eller direkt i lönekörningen, registreras frånvaron.

Hur kommer det sig att frånvaroregistreringen försvinner beroende på var jag plockar upp lönearten?

 

Jag ser att det finns lönearter för korttidsarbete att välja på i Övriga tillägg/avdrag. Är det ingen frånvaro som ska registreras då?

 

Var i en löneart kan jag se att frånvaron registreras när jag gör ett avdrag?

 

Ju mer jag frågar desto fler frågor har jag... 🤔

@Annica36

Första delen har du förstått helt korrekt. 🙂 

Jag ska förtydliga hanteringen. De lönearter som går att använda till snabbvalet Övriga tillägg/avdrag är tillägg/avdrag som inte kan nås av andra snabbval i kalendariet och i snabbvalet Övrig frånvaro kan du välja lönearter som är byggda utefter typen Övrig frånvaro.

Om du till exempel går till Lönearbete - Lönearter och går in på löneart 3332 - Avdrag övrig frånvaro timavdrag - flik 1 kan du se Typ och att denna är registrerad som Övrig frånvaro, du kan också gå till flik 2 och klicka på Påverkar ackumulatorer så kan du se att den påverkar ackumulatorer för Frånvarotid och Övrig frånvaro bland annat. Detta innebär att lönearten är valbar till snabbvalet Övrig frånvaro och i med det kan du inte hämta samma löneart med snabbvalet Övriga tillägg/avdrag. Du kan också kika på löneart 3215 - Semesterlön betald som på flik 1 har typen Semester, den kan därför hämtas till snabbvalet Semester och är därmed inte valbar i snabbvalet för Övriga tillägg/avdrag. Ett tredje exempel är löneart 1179 - Övrigt avdrag, brutto som på flik 1 har typen Avdrag, den går alltså att välja i snabbvalet Övriga tillägg/avdrag eftersom den inte tillhör eller går att hämtas av något annat snabbval, du kan inte hämta denna löneart till till exempel snabbvalet Övrig frånvaro eller Semester eftersom den inte är av den typen i löneartsregistret. Det är alltså vilken löneart du använder och vad för typ denna har som styr vilket snabbval lönearten kan hämtas till. 

 

Lönearterna för korttidspermittering används/passar inte till några andra snabbval och är därmed valbara till snabbvalet Övriga tillägg/avdrag

/My