Hej! Jag har en anställd som har fått ett beslut från FK på förebyggande vård, så det är några halvdagar per vecka som den anställde är iväg på detta. Min fråga är hur jag gör rent lönemässigt, blir väl ingenting som företaget ska stå för, inte ens de 10 % väl? hur lägger jag dessa dagar i lönen?
Tack!
Detta har blivit aktuellt för oss också nu och jag är lite fundersam på hur det ska redovisas. Vi har inte kollektivavtal så jag kan inte kolla där. Vad jag förstår efter lite googling ska det inte redovisas som sjukdom.
Jag tycker att avdraget för förebyggande sjukpenning borde ha egna lönearter. Vi har Lön 600.
I vårt fall nu gäller det en anställd som har förebyggande rehabilitering 2 tim/v.
Blir det då rätt om jag kopierar och modifierar t.ex. Sjukavdrag löneart 3307?
Eller blir det mera rätt att göra det med t.ex. Övrig frånvaro löneart 3332?
Hur gör jag för att sedan få in det i kalendariet? Hur får jag in det (eller andra lönearter) i snabbvalet under Övriga tillägg/avdrag?
Nu hittade jag något här i forumet om smittbärarpenning. Det är ju i princip samma sak så jag kör på Övrig frånvaro.
Kvarstår frågan hur jag får in lönarten i kalendariet under snabbval lönekörning Övriga tillägg/avdrag
Hej @Annika36
Du kan gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval, klicka på snabbvalet Övrig frånvaro - Ändra snabbvalsinställningar. Här kan du se vilka lönearter som hämtas när snabbvalet väljs i kalendariet eller på lönebeskedet, du kan också byta lönearter om du vill det.
Trevlig helg! 🙂
/My
Hej My
Tack för svar.
Problemet är att jag inte vill byta bort lönearten i det snabbvalet som ligger där nu, eftersom jag använder även det.
Det är så trixigt att ändra fram och tillbaka hela tiden. Kan det göras på ett enklare sätt?
Om inte; finns det något sätt att göra den nya lönearten valbar i Snabbval lönekörning - Övriga tillägg/avdrag i kalendariet?
Nu lägger jag in avvikelsen direkt på lönebeskedet och då kan jag se i kalendariet att det varit övrig frånvaro den dagen men inte vad för slags frånvaro och inte kvantiteten. Då måste jag gå in i lönekörningen för att kunna se det. Jag vill kunna se allt i kalendariet när jag går tillbaka för att kolla saker.
Finns det någon lösning för detta?
Trevlig helg själv!
Mvh
Annika
Hej igen @Annika36
Jag förstår, men du är egentligen inne på dem lösningar som finns idag. Antingen så får du byta löneart i snabbvalsregistret, men förstår att det kan känns som en stökig lösning eftersom det innebär att du får byta tillbaka igen. Eller så registrerar du det manuellt på lönebeskedet.
Snabbvalet Övriga tillägg/avdrag är inte att rekommendera i detta fallet då detta snabbval bara gör ett avdrag på lönen, det går alltså inte att lägga in en löneart för frånvaron som också ska registreras i samband med avdraget. Registrerar du bara ett avdrag registreras ingen frånvaro vilket gör att bland annat statistik och semester kan bli fel framåt.
/My
OK, det finns alltså ingen annan väg än att registrera med den nya lönearten direkt i lönekörningen, om jag inte vill trixa fram och tillbaka med lönarterna i snabbvalet Övrig frånvaro. Så långt är jag med.
Jag behöver ändå få klarhet i skillnaden med att ha lönearten i Övrig frånvaro kontra Övriga tillägg /avdrag.
Om jag kan lägga in den nya lönearten så att den blir valbar i Övriga tillägg/avdrag så registreras inte frånvaron men om jag lägger in samma löneart i snabbvalet Övrig frånvaro eller direkt i lönekörningen, registreras frånvaron.
Hur kommer det sig att frånvaroregistreringen försvinner beroende på var jag plockar upp lönearten?
Jag ser att det finns lönearter för korttidsarbete att välja på i Övriga tillägg/avdrag. Är det ingen frånvaro som ska registreras då?
Var i en löneart kan jag se att frånvaron registreras när jag gör ett avdrag?
Ju mer jag frågar desto fler frågor har jag... 🤔
Copyright 2021 Visma Spcs. All rights reserved.