Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Förmånsbeskattning av arbetsgivarbetald sjukvårdsförsäkring - Lön

Tack för hjälp!
Highlighted

Inget annat du ska behöva fylla i, skatten dras med automatik - se så lönearten är kopplad till tabellskatt.
Highlighted
NY MEDLEM

Nu skrev jag in denna löneart i ett lönebesked. Men skatten ändras inte. Ska man skriva beloppet på ----kronor eller a ́pris?
Highlighted

Om du går in på lönearten du skapat står det inte - förmån - annan - tabellskatt under typ?

Jag har lagt in enhet - st under lönearten och lägger förmånsvärdet på á-pris.

Bifogar en bild på hur min löneart ser ut - funkar!
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Förmånsbeskattning på privat sjukvård.

Från och
med 1 juli blir det förmånsskatt på privata sjukvårdsförsäkringar.
Vilken löneart används till detta?
Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen,
Det funkade på mitt eget lönebesked nu! 🙂

Men när jag går till nästa person i listan, så dras inte skatten per automatik, när jag gör exakt samma sak. Avdraget syns i förmån, men netto förblir samma, även skatten. 
Vad gör jag för fel?
Mvh, E-M
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Azalevie,

Eftersom det är en förmånslöneart så måste det finnas en grundlön av typen brutto som förmånen kan dras på. Kanske har du inte lagt till det bruttogrundande beloppet innan du la till förmånen på lönekörningen och att det därmed inte drogs någon automatiskt skatt? Det skulle också kunna vara så att det skattegrundande beloppet är under gränsen för skatt enligt aktuell skattetabell?Eller att den anställde inte har inställningar för att ha någon skatt på personalkortet?

Du får gärna kontrollera detta och återkoppla hur det går!

/Fanny
Highlighted
NY MEDLEM

Tack Fanny för svar - det löste sig:

Av 30 pers, var det 5 pers som det inte drogs på, och jag funderade länge på varför. Men det visade sig att de personernas skatt låg inom spannet för deras skattetabell, så det blev ingen skillnad på skatten. När jag sen la in mer grejer som övertid etc, blev det draget.

Tack.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag har vidare fråga på detta. Har anställda som löneväxlar men betalar inte fullt ut för sin sjukvårdsförsäkring. Ska de då förmånsbeskattas på mellanskillnaden på premien minus löneväxlingen och sedan 70% av det? Spelar det någon roll att löneväxlingen är på bruttolönen?