Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Förmånsbeskattning av arbetsgivarbetald sjukvårdsförsäkring - Lön

Hej Emelie,

Om du syftar på vilket bokföringskonto som ska vara kopplat till lönearten så kommer bokföringskonto 7398 - Förmånsvärden automatiskt läggas till när du kopierar löneart 2118. Precis som Anna skriver får du rätt inställningar för förmånen på sjukförsäkringen när denna kopieras.

Återkom om du har fler funderingar!

/Fanny
NY MEDLEM

Vad gör man om en anställd är tjänstledig, har sin försäkring kvar, och ska betala skatt på förmånen? Använder löneart 2118. Men det blir ingen löneskuld på den anställda. Då blir det ju gratis?
NY MEDLEM

Amie - jag kontrollerade med Skatteverket och fick beskedet att det var ok att dra per månad även om fakturan är på helår. 
NY MEDLEM

Tusen tack för informationen/ Amie

Hej Ma,

Om det inte finns någon bruttolön på lönebeskedet så går det heller inte att lägga in någon förmån eller att det ska dras någon skatt. Det som jag tänker att du får göra är antingen att du lägger in försäkringen dubbelt på nästa lönebesked om det där finns någon bruttolön som det kan dras skatt från. Alternativt skulle du får lägga in en "fiktiv lön" för att sedan kunna lägga in förmånen och på så sätt dra skatt från lönebeskedet och då reglera det genom att lägga in lönen på nytt månaden efter fast med omvänt tecken. Jag tror att det enklaste blir att dra försäkringen och förmånsbeskattningen dubbelt månaden efter där du har en bruttolön att dra det ifrån

/Theodor
NY MEDLEM

Alternativet är ju, om den anställde är tjänstledig hela året så att det inte går att reglera på kommande lönekörningar, att reglera det på kontrollbeskedet istället. Problemet är då att den anställde kommer få restskatt på beloppet, så det är viktigt att informera hen om detta.
NY MEDLEM

Hej igen, jag behöver nu hjälp med hur jag gör med en person som betalar sin sjukvårdsförsäkring genom bruttolöneavdrag. Den här personen går på 100% provision och jag skriver in månadslönen (efter avdrag av sjukvårdsförsäkringen) direkt på lönespecen). Dvs företaget betalar sjukvårdsförsäkringen, personen gör bruttolöneavdrag och ska betala skatt på denna. 
Tittar nu på på lönespecen och där finns en förmånssumma upptagen, men det blir väl fel? Den här personen har inte fått denna förmån eftersom hon redan har gjort avdrag för den. Hur löser jag det här?
Och hur backar jag gamla löner där detta ligger på?
Eftersom den här personen har 100% provision så varierar lönen ganska kraftigt månad till månad. Jag brukar göra en skatteuträkning lite då och då för att veta att de ligger rätt till. Men jag kan ju inte lägga på denna förmån på bruttolönen, det blir ju helfel då.

Hej Amie,

Jag såg att du även ställde fråga i en ny tråd som heter Bruttolöneavdrag sjukvårdsförsäkring - Lön. Eftersom frågan avser bruttolöneavdrag och inte förmånsbeskattning besvarar jag din fråga i den andra tråden istället.

/Theodor
Highlighted
NY MEDLEM

Påverkar inte förmån av sjukvård bruttolönen som man räknat ut för brytgränsen ?
NY MEDLEM

Hej Fanny,
Jag håller också på att lägga upp förmån sjukförsäkring och har en fråga ang konto 7398, den heter Förmånsvärde drivmedel i vårt system, tycker du att man bör lägga upp eget konto till sjukvårdsförsäkringen eller ska jag bara döpa om konto 7398 till förmånsvärde?
När vi registrerar försäkringen i bokföringen tar vi upp det som en icke avdragsgill kostnad, men det blir väl förmån för den anställde ändå?
Med vänlig hälsning Carina