Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förmånsbeskattning eller ej

Hejsan,

Vi har en anställd som bor i Gävle och som varit i Sthlmpå tjänsteresa under en helg på en kurs som var gratis.

Hon har tagit upp traktamente och reducerat belopp förfrukost, lunch och middagar.

Middagarna har hon lämnat in kvitton för som vi har betalat,och därmed blivit förmånsbeskattad.

Luncherna ingick på kursen.

Min fråga är om hon ska bli förmånsbeskattad för dessaluncher trots att kursen var gratis?  

Och OM kursen hade kostat, och vi hade betalat för den såhade hon blivit förmånsbeskattad för dessa luncher.

Men om hon hade tackat nej till luncherna, ochistället valt att äta ute själv, samt betalat själv, skulle hon då ha blivitförmånsbeskattad?

5 SVAR 5
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Jessica,

Jag har letat runt efter svar på din fråga men hittar inget solklart svar. På skatteverkets sida Beräkna kostförmånsvärde under rubriken Grunderna för kostförmån går det att läsa att kostförmån för den anställde är skattepliktig oavsett om arbetsgivaren eller någon annan tillhandahåller den, i detta fallet de från kursen. Där förmånen ska anses vara kopplad till anställningen eller uppdraget, vilket man kan anta att kursen i detta fallet har. 

Lite otydligt kan jag tycka att det står om den anställde haft möjlighet till lunch men inte valt att äta av den, att den anställde då behöver "göra sannolikt att så inte har skett". Min tanke är att om den anställde inte då förmånsbeskattas om den anställde väljer att avstå lunchen som erbjuds från kursen och istället äter ute men att det kanske är lite från fall till fall, vad anledningen till det var och så vidare.

Det går även att läsa lite mer om förmånsbeskattning, om t.ex. förmånsbeskattning på mat, på vår sida Så fungerar förmånsbeskattning - här är de vanligaste förmånerna.

Hoppas länkarna kan vara till hjälp, om det är någon annan användare som har någon bra information om detta får ni gärna dela med er. Annars kanske du skulle kunna få lite mer hjälp genom att kolla med Skatteverket. I så fall får du gärna dela med dig av den informationen du hittade.

Ha en fin dag!
/Theodor

Skulle nog tro att Skatteverket godkänner att hon inte förmånsbeskattas bara man reducerar traktamentet. Borde kunna resonera på samma sätt som med frukost på hotell som ingår eller mat på tåg. Men man vet ju aldrig med Skatteverket. Fast jag skulle definitivt inte förmånsbeskatta det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan,

Enligt skv ska hon bli förmånsbeskattad trots att kursen var gratis.

Med vänlig hälsning,

Jessica

Om du ringt och frågat och fått det svaret så kan du nog, tyvärr, ta det med en nypa salt. Svaren från Skatteverket är idag av väldigt skiftande och ofta låg kvalitet. Förmån skall ju uppstå om arbetsgivaren betalat lunchen, vilket då inte skett i det här fallet. Att hon inte haft någon lunchkostnad har ju då korrekt justerats genom minskat traktamente men någon förmån bör ju inte uppkomma. Framförallt inte när kursen var gratis. Skulle definitivt inte göra en förmånsbeskattning i det här fallet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja tack, det har jag lärt mig efter 15 år i branschen, att man kan få lite olika svar. 🙂
Därför ringde jag vid två olika tillfällen, samt mailade.
Fick detta som svar;

"Det har ingen betydelse att kursen var gratis, om hon fick lunch blir det förmånsbeskattning. Om hon tackar nej och kan visa att hon inte ätit av lunchen som erbjudits på kursen uppkommer ingen förmån."

Jag tycker personligen själv att hon inte borde bli förmånsbeskattad, men tydligen tycker dom olika.

Med vänlig hälsning,

Jessica