Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förmånsbeskattning privatsjukvård

Hej! Jag behöver råd med hur jag rent praktiskt läger in förmånsbeskattning i systemet.
Vi har Skandia privat sjukvårdsförsäkring och det innebär förmånsbeskattning på 75 % på en summa som är 6 580:-/år  75%= 4 935:- kr, jag vill lägga in det månadsvis alltså 4 935 /12 =411,25, är det den summan (411,25) som jag skall lägga in på raden löneart 21181?

13 SVAR 13
Jenny Lu
UTFORSKARE

Antar att löneart 21181 är kopierad 2118 och är en förmån?
I så fall är det rätt, 411,25 ska läggas på löneart 21181.
Fd medlem
Inte tillämpbar


Stämmer bra, jag har kopierat löneart 2118.

Tack för snabb återkoppling.
Sabine
UTFORSKARE

Tänk på att förmånen uppstår den dag den betalas. Dvs betalar ni på helår så ska också förmånsbeskattningen hanteras på helår. Alltså vid ett tillfälle...

Tänkte skriva precis det Sabine skriver.

Förmånsvärdet skall beräknas och tas upp på lön med samma periodisitet som försäkringspremien. Premiebetalning en gång om året = hela förmånsvärdet på en och samma lön den perioden (månaden).. Kvartalspremie = motsvarande förmånsvärde på lönen fyra ggr/år osv. Man får alltså inte dela upp det på fler lönbetalningar än försäkringsfakturor.

//Papegojan tillika den glada bokföringsamatören 🙂

Jag delar detta per månad för våra anställda efter att ha kontrollerat detta med våra försäkringsförmedlare. De sa att det var ok att dela upp det.
Varför får man inte periodisera beloppet? Det avser ju X kr per månad enligt avtalet, sen att fakturan till företaget kommer på hela beloppet ser jag inte som samma sak.  

Jag tycker nog du ska kontrollera med revisorn istället för försäkringsmedlaren, de har inte alltid samma syn på saken...
Lycka till !
/Sabine

Jag blir inte klok på när förmånen ska läggas på lönen. Låt säga att betalningsdatum för försäkringen är  1 juli. Vi har efterskottslön, innebär det att förmånen ska vara på den lönen som betalas ut i juli och deklareras i aug....

Enligt vår revisor: "förmån uppstår normalt enligt kontantprincipen, dvs när fakturan betalas". Vilket för mig skulle betyda att du ska lägga på förmånen på juli-lönen.
😃

Eller varför inte gå direkt till "källan" och fråga Skatteverket? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! sjukvårdsförmånen ska enligt skatteverket redovisas på samma sätt som den inbetalas, som i vårat fall sån är på årsbasis, förmånen skall inte delas upp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag undrar om någon vet hur man förmånsbeskattar långtidssjuka och föräldrarlediga? dem får ju ingen lön.

Vår förmånsbeskattning löper på ändå, trots frånvaro, det måste ju registreras. eftersom det inte betalas in någon skatt kommer det sannolikt som restskatt på nästa deklaration, annars kan ju den anställde själv begära jämkning eller betala extra skatt när han/hon är tillbaka i tjänst. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

hur reggas förmånsbeskattning för detta? vilka lönearter ska användas? övriga förmåner? ska man köra på samma sätt som bilförmån? med avdrag och betald förmån? tacksam för all hjälp och input 🙂