Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stabo_
UTFORSKARE

Förmånsvärde för privat kapitalförsäkring

Jag har tecknat en privat kapitalförsäkring för mina anställda vars premie skall förmånsbeskattas. De första inbetalningarna har inte inkluderats i lönespecen och jag har följande frågor:

1) Hur/var anges beloppet (Visma 600)?
2) Hur hanterar jag det icke redovisade, ackumulerade beloppet? Kan jag ta upp det som en klumpsumma i nästa lönekörning?

Not: Den privata kapitalförsäkringen faller ut till den anställde/efterlevande med ett skattefritt belopp vid invaliditet/dödsfall.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Stabo!

I Lön 600 finns ingen förmånslöneart direkt för kapitalförsäkring. Däremot kan du kopiera t.ex 2118 Övriga förmåner och döpa din till kapitalförsäkring.
På flik 2 och 3 inne på den kopierade lönearten ställer du sedan in vilka rutor den skall påverka i Arbetsgivardeklarationen och på Kontrolluppgiften, även vilka bokföringskonton du vill den ska läggas på.
Denna löneart kan du sedan lägga in på Personal - Anställda - flik 3 Lön - Standardlönebesked om den ska komma med på varje lönekörning.
I vårt skrivna hjälpavsnitt Egna lönearter förklarar hur du skapar de vanligaste egna lönearterna i programmet om det kommer fler sådana händelser.

Gällande det icke redovisade, ackumulerade beloppet, kan du lägga in det på den lönearten du kopierade direkt inne på lönekörningen. Detta för att få in det "saknade" belopept i löneprogrammet också. Nästkommande månader kommer lönearten hämta beloppet du la in på flik 3 i personalregistret som ska dras varje månad.
Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen.

Ha en trevlig dag!
/Sofia 

stabo_
UTFORSKARE

Hej Sofia!

Tack för bra/tydligt svar.

Jag trodde att förmånen skulle innebära att en högre skatt/arbetsgivaravgift automatiskt dras men det verkar inte vara så. Kan jag lägga in en koppling så att det sker (eller brukar man inte göra det)? 

Mvh,
Stabo
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Stabo,


Löneart 2118 är som standard inställd på tabellskatt samt att den ska påverka arbetsgivaravgiften. Du kan kolla så att din kopierade löneart för kapitalförsäkring också har denna kopplingen genom att gå till Lönearbete - Lönearter - sök på lönearten för kapitalförsäkring - Klicka in på den och kika dels på flik 1 vid "Skatt" så att det står Tabellskatt där. Kolla sedan på flik 2 i rutan till höger för Påverkar underlag för så att det finns en bock i arbetsgivaravgift. 


Om du har dessa två inställningar på lönearten ska det sedan påverka skatten och arbetsgivaravgiften när du sedan lägger in ett belopp på lönearten inne på ett lönebesked.


Återkoppla gärna om det fortfarande inte fungerar för dig så kikar vi vidare på det.
/Theodor
stabo_
UTFORSKARE

Hej,

Det tog till nästa lönekörning innan jag tittade på detta igen. Inställningarna är satta som beskrivs ovan, dvs ska vara korrekt men beloppet kom inte med.

Kostnaden som angivits i flik 3 (i kolumn "Á-pris") var satt inom parentes och jag hade inte angivit någon kvantitet. Säkert det som orsakade "felet".

Om jag anger Kvant=1, Enhet=Kronor, aktuell kostnad i kolumn "Á-pris" så sätts kostnaden under "Belopp" ändå inom parentes. Skattegrundande belopp och arbetsgivaravgiften räknas dock upp så det verkar bli korrekt.

Behöver jag justera den tidigare månadens lönekörning eller kan jag låta den vara eftersom beloppen inte kom med och bara höja det ackumulerade beloppet den här månaden?


Mvh,
Stabo
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej igen,


Bra att du fick till det så att förmånen kommer med i beräkningarna. Anledningen till att beloppet står inom parantes är för att det är en förmån som då inte direkt påverkar bruttolönen men att det då ändå bör påverka skattegrundande beloppet och arbetsgivaravgiften.


Om du har möjlighet kan du gå in och justera det i tidigare lönebesked och se till att du får det att påverka skatt och arbetsgivaravgiften. Annars går det även att ange ett högre belopp på denna månaden för att komma upp till korrekt ackumulerat värde, så länge du är säker på att det som angivits föregående månad inte påverkar något så att det inte blir dubbelt.


Ha det fint!
/Theodor