Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bodil53
MEDLEM

Förskottsbetald semester

Hej!

Våra anställda (timlön) får 20 dagars semester utbetalt i junis lön.

Vad använder jag för löneart då?

När de under juli månad börjar plocka ut sin semester som de redan fått betalt för vilken löneart använder jag då?

Ska arbetstiden vara 8 tim eller 0 tim i kalendariet de dagar de plockar ut sin semster?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Bodil!

Vanligaste hanteringen för att registrera ett uttag av semesterdagar är man använder snabbvalet Semester, uttag och då hjälper programmet dig med med att välja passande lönearter.  

För att detta ska fungera krävs att det finns det semesterdagar på Flik 5 Semester inne på de anställda. 

 

I ditt fall så blir jag lite osäker på hur det ser ut och i rubriken har du skrivit förskottsdagar. Kan du se dessa dagar inne på den anställda och Fliken Semester? Kanske menar du att dagarna är "vanliga betalda dagar" men att de betalas ut i pengar som ett förskott? I så fall använder du snabbvalet Semester, ersättning och så skriver du in hur många dagar som ska betalas ut sedan hjälper programmet dig med val av lämpliga lönearter. 

 

Har jag tolkat dig fel så återkom och berätta lite mer så hjälper jag dig gärna eller så hör du av dig till mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig i den kanalen istället. 

 

Välkommen!

/Tinna

Hej!

Uttryckte mig nog lite oklart.

De anställda är timavlönade och inarbetad tid betalas ut månaden efter den arbetats in.

I lönen den 25/6 betalades ut pengar i förskott för 20 dagars semester. Använde löneart 3233.

Det innebär ju att de fortfarande har 25 outtagna dagar. 

I juli plockar de ut 15-20 dagar av den förskottsbetalda semestern. Hur och var markerar jag detta och

vilken löneart använder jag?

/Bodil

Hej @Bodil53

 

Det här ska vi nog hjälpa dig få rätsida på!

 

Om jag har förstått situationen rätt så har du betalat ut pengar i förskott för semester och behöver nu reglera förskottet i programmet. Det jag tänker att du ska göra är att registrera uttaget av semestern som vanligt med snabbvalet Semester, uttag. För att reglera förskottet använder du därefter samma löneart 3233 - Utbetalning semesterlön i förskott men med omvänt tecken på lönekörningen där uttaget av dagarna har skett. 

 

I vårt hjälpavsnitt Semesterlön utbetald vit ett tillfälle kan du läsa mer om detta och hur du går tillväga för att lägga in det i programmet. 

 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar. 

 

Önskar dig en fin helg!
 

/Agnes

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂