Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskottssemester hur kvittar man?

Jag har betalt ut förskottssemester och det har lagts som en skuld på den anställde under fliken "semester", detta gjordes i början på 2018. Vi använde löneart 3223, ska detta nu dras från semesterdagarna han har tjänat in eller hur funkar det? Det gäller 3 dagar förskott och han har nu 25 dagar betalda.

6 SVAR 6
HelBro
MEDLEM

Om den anställde slutar sin anställning inom 5 år så blir hen återbetalningsskyldig och det görs per automatik i programmet (Visma Lön 600) vid utbetalning av slutlön. 
Om den anställde fortfarande jobbar kvar efter 5 år så skrivs skulden av per automatik i programmet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret, så om jag förstår dig rätt så har man gett bort dessa dagar om personen stannar längre än 5 år? Kan man inte dra dem från de existerande dagarna istället?

Kutym är att man bjuder på dom om personen stannar i fem år  eller mer.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, vi kom dock överens om att den anställde skulle "låna" av sina egna semesterdagar som ännu inte var tillgängliga. Det går inte att lösa på något annat sätt?

Testa med 9108 kan fungera ,, har aldrig gjort det då vi alltid har "bjudit på det" 
Christel9
UTFORSKARE

Skulle säga att det är olika i olika företag, om man inte har kollektivavtal som styr. Vad jag tidigare hittat i lagen är bara att de ska skrivas av efter fem år, inget annat som styr förskottsdagar.
Så då borde man kunna avtala om att de ska dras mot kommande dagar. Då har jag bara kunnat se att jag fått lägga in påhittade datum för att lösa det, när det finns betalda dagar att ta av.