Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskottssemester, hur många dagar lägger jag in nu?

Jag ska lägga upp en månadsanställd som tjänar in semester löpande, d v s, förskottssemester. Hon är anställd nu 1/1-2017 och företaget har semesterår 1/4-31/3. Ska jag lägga in att hon har 25 betalda dagar, eller lägger jag in 6 stycken, för det är ju ungefär så många det blir innan nya semesteråret? Ändrar programmet till 25 dagar sen när jag gör semesterårsavslut.Det är jätte längesen jag hade en kund där de tillämpar förskottssemester så jag kommer inte ihåg!

 

Tacksam för snabbt svar!

10 SVAR 10
KenArd
CHAMPION

Hej Laila,
Det är företaget som bestämmer hur många förskottsdagar man får men en oskriven lag säger väl att totalt ska det inte bli mer än semesterrätten.

I ditt fall skulle det bli 18 förskottsdagar eftersom personen kommer tjäna in 7 till 1/4.

Du lägger 0 i betalda
25 i semesterrätt
och antal förskott (18?) i rutan förskott

MVH

Kenneth

Hej Laila, den anställde har börjat den 1 januari, detta innebär att han/hon har tjänat in 7 semesterdagar. (1 jan - 31 mars = 90 sem.dagar / 365 * 25 sem.dagar = 6,16 detta avrundas uppåt till 7 sem.dagar.
Du fyller i semesterrätt : 25 dagar, betald semester : 0 dagar. De 7 sem.dagar får hon när du har gjort semesteravslut. 
Mvh
Milada
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har jag fått olika svar, det gör mig helt förvirrad. Har själv räknat mig fram till 7 dagar med hjälp av formeln för semesterrätt, men vem av er har rätt? Antar förskott, 7 eller 18? Noll känns fel, eller tänker jag fel? Om hon vill ta ut 2 semesterdagar i februari t ex, så har hon väl tjänat in de dagarna med förskottssemester? Från chatten fick jag svaret att 7 dagar läggs som sparade dagar vid sem års avslut och så tycker jag också att det borde vara. 


Någon mer som har någon åsikt om detta?

Hej Laila,
om vi säger så här

Semesterrätt: 25 dagar
Betald semester: 0 dagar
Sparad semester: 0 dagar
Förskottssemester : 18 dagar (eller vad som har avtalats)
Efter semesteravslut tjänar den anställde in 7 semesterdagar som sedan läggs automatisk under Betalda semesterdagar.
(Förskottssemester blir semesterrätt minus intjänad semester fram till 31 mars
 =  förskottssemester; d v s 25-7=18)
Jag hoppas detta hjälper
Mvh
Milada
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja då förstår jag! Det känns riktigt, det är ju detta som är lite galet med förskottssemester. Slutar hon under hösten och har tagit semester under sommaren, så blir hon förmodligen återbetalningsskyldig, men det är inte jag som bestämmer 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur många år skall man ha förskottssemester? Bara första året eller i 5 år?
Man är ju skyldig att betala tillbaka uttagen semester om man slutar inom 5 år. Håller programmet själv reda på detta ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan man få spara förskottssemesterdagar?

Som jag förstår det och som jag tycker känns mest rätt är att som förskottssemester tjänar man in semester under tiden man jobbar. D v s, anställs du idag kommer du att hinna tjäna in drygt 1 dag i mars, som räknas upp till 2 dagar. När jag sen gör semesterårsavslut 31 mars så blir ju dessa dagar, sparade dagar. 
Sen lägger jag då in 25 nya dagar fr o m 1/4, men slutar du då under hösten kanske du blir återbetalningsskyldig för några dagar och det tror jag att programmet kan räkna ut. Rätta mig om jag har fel. Så var det i ett annat löneprogram som jag jobbade i, i alla fall.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

En anställd kom tillbaka från 14 mån FL den 9 januari. Hur mkt betald semester har hon nu inför det nya semesteråret som startar den 1 april-17?

120 dagar är semester lönegrundande av föräldraledigheten.