Efter fusion har en anställd slutat den 14 januari. Inga problem med semesterersättning men hur gör jag med skulden han har på förskottssemestern? När jag förde över de anställda från det ena till det andra företaget följde inte förskottsskulden med och löneart 9108 går inte att skriva in manuellt. Så hur gör jag då?
Löst! Gå till lösning.
Hej @ullabritt
Tack för att du hör av dig med en fråga till oss i forumet.
Är tanken att du ska göra ett avdrag för förskottsskulden? Har du ett specifikt belopp som du önskar dra av på den anställdas slutlön eller hur ser det ut? Eftersom att skulden inte verkar finnas i programmet behöver du själv veta vilket belopp som är aktuellt.
Ett förslag är att du kopierar lönearten 3232 Semesterersättning - ge den en annan benämning. På den anställdas slutlön lägger du in den nya lönearten med beloppet med negativt tecken. Skriv gärna en förklarande textrad vad avdraget avser.
Vid minsta osäkerhet på hur du ska hantera förskottsskulden rekommenderar jag att du slår en signal till ert fackliga avtal.
Ha en fin dag
//Tinna
Hej!
Jag tog löneart 1179 övrigt avdrag brutto och och skrev semesteravdrag förskottslön. Eftersom jag har företaget kvar datorn kunde jag kolla hur står skulden var så det blev ju ganska enkelt ändå. Jag har sparat en skärmdump så det syns att beloppet är det rätta.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.