Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Fråga om sjuklön - Lön 300/600

En anställd har varit sjuk sedan mitten på april. Lönen som betalades ut i april blev en vanlig månadslön, alltså inga sjukdagar eller karens inlagd. Den anställde är fortfarande sjuk, hur gör jag med majlönen? Anledningen till att aprillönen blev som den blev beror på okunskap men nu ska jag ta över löneutbetalningarna istället och vill gärna att det blir korrekt framöver. Så tips på hur jag gör majlönen rätt emottages tacksamt:)
5 SVAR 5
NY MEDLEM

Re: Fråga om sjuklön - Lön 300/600

Hej . Jag lägger till all +/- tid månaden efter , så om du gör likadant så blir det rätt . 
Använd kalendariet och se till att ha ändrat i företagsinställningar att löneperioden är innevarande och att avvikelseperioden är föregående månad. 
NY MEDLEM

Tack för ditt svar:) Men jag förstår inte riktigt hur du menar... Jag är ny på det här och skulle bli väldigt tacksam om du kunde förklara lite mer utförligt 🙂 Förändrar det aprillönen på något sätt och hur blir majlönen när jag lägger till sjukdagar för april?
NY MEDLEM

Nej det förändrar inte april lönen utan avdrag för sjukdom i april kommer på majlönen och ev. avdrag för sjukdom för maj kommer i juni osv. 
Månadslön för innevarande månad och avdrag eller tillägg kommer på månaden efter. 
Så här har jag räknat i alla år och är vad jag tycker det enklaste om man använder månadslön. 
NY MEDLEM

Aha! Jag förstår 🙂 Tack för tydliggörandet:)
Highlighted
NY MEDLEM

Jag gör likadant! Avvikelser släpar en månad. 
När vi gör lön runt den 20:e så vet vi ju inte hur hela månaden ser ut så det blir rätt naturligt.
Lycka Till !