Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maria_104
MEDLEM

Frånvaro på röd dag - Lön 300/600

Hej,

det skulle vara bra om man i löneprogrammet kunde sätta en övrig frånvaro som startar på en röd dag. Detta då man mot försäkringskassan kanske redovisar att man vill ha ersättning för föräldraledighet med start på en röd dag. Då ska ju inte lön utbetalas samtidigt.


Med vänlig hälsning

Maria

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria.

Ursäkta att svar har dröjt.

Jag har nog aldrig hört talas om att man startar en föräldraledighet på en arbetsfri dag tidigare. Av vilken anledning sker detta och är det ett återkommande förfarande hos er? Det vore intressant att höra mer om varför.
Lindaw2
MEDLEM

Hejsan!
Jag har precis samma fundering som ovan. Jag jobbar 75% och är föräldraledig 25%. Jag har då lagt min föräldraledighet på måndagar 8 tim och sen 1 tim vardera på torsdagar och fredagar löpande varje vecka. När man då kommer till en röd dag som infaller på en måndag så går det inte att lägga in min föräldraledighet denna dag o då får jag ju lön för den dagen o det ska jag ju inte ha eftersom jag får föräldrapenning. 



Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej Lindaw! 

För att kunna registrera avvikelser på en röd dag så behöver det finnas arbetstid att ta ifrån. Man kan justera timmarna på den röda dagen under helgdagar .m. under företagsinställningar i lön. Om du ska registrera föräldraledighet på den dagen får du gärna kontrollera med försäkringskassan då jag inte kan ge dig ett bra svar på detta. 

Vänligen 
Jesper