Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MalinHolmstrom
UTFORSKARE

Frånvaro rörlig del - semesterårsavslut

Hej,

 

jag håller på med semesteravslutet och på listan Sammanställning semesterårsavslut får jag ut underlaget för semestergrundande rörlig lön.

 

Det jag reagerar på är att jag har 2 st anställda som har tagit ut föräldradagar som är semestergrundande, de dagarna har lagts till på total summan av den rörliga lönen. Vilket gör att de får ut ett högre värde i rörlig semester ersättning än kollegorna. Det är väl inte meningen att du ska tjäna på att vara frånvarande och på så vis få ut mer i rörlig semesterersättning. Det ska väl ändå baseras på den rörliga summan som har blivit ut betald under året. i detta fallet en rörlig provisions lön.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @MalinHolmstrom 

 

Tack för att du skriver din fråga i forumet. 
 

Svaret beror på hur du har registrerat föräldraledigheten och vilka inställningar du har gjort i ditt löneprogram och om du kanske har använt egna lönearter? Vilket semestervillkor har de anställda? Om de har villkor 20 så kan du i Företagsinställningarna ställa in två olika alternativ gällande rörlig semesterlön där det ena tar hänsyn till semestergrundande frånvaro. 

 

Hur du ska beräkna bestäms av ert kollektivavtal eller av ditt företags egna bestämmelser om ni saknar kollektivavtal. Mer information om hur det ska beräknas hittar du i den skrivna hjälpens avsnitt Beräkning av semestervillkor men jag skickar även med ett utdrag här:
 

"Semesterlön, rörlig del
Även om intjänandeåret i ditt företag är innevarande år beräknas alltid den rörliga delen på året före semesteråret.


Det finns två sätt att beräkna rörlig semesterlön. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester väljer du på fliken Semester hur den rörliga delen ska beräknas för ditt företag.


Om rutan Beräknas med en procentsats per dag på semestergrundande rörlig lön och med hänsyn tagen till semestergrundande frånvaro är markerad görs beräkningen enligt denna formel:


((Semestergrundande frånvaro i hela arbetsdagar * Semestergrundande rörlig lön) / (365 - Semestergrundande frånvaro i hela arbetsdagar - Uttagna semesterdagar) + Semestergrundande rörlig lön) * Semestertillägg Rörlig % * Semesterrätt


Om rutan Beräknas med en procentsats på semestergrundande rörlig lön är markerad görs beräkningen enligt denna formel:


Semestergrundande rörlig lön * Semestertillägg Rörlig %"
 

Ha en fin dag

//Tinna