Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

GDPR Visma lön

Hej
GDPR säger att man inte ska spara uppgifter i register om de är inaktuella, ettår gamla ex. Jag gick därför igenom över anställda (Visma Lön 300) för attradera uppg om anhörig, e-post och annat inaktuellt. Känns som systemet ännuinte är riktigt anpassat för hantering av inaktuella personuppgifter...
Varför kan man inte tabort ej-post arbete och e-post privat utan att få en varning på en anställd somslutat? Förstår om det handlar om anställd som slutatkalenderår som ännu ej varit föremål för deklaration, utskicka avkontrolluppgift – men personer som slutat för flera år sedan? Som jag ser detgår det att förbättra på flera sätt:

  1. Uppdatera fliken Rapportering med ytterligare ett val –Kontrolluppgift skickas ej pga att anställd slutat.
  2. Systemet borde kunna räkna ut att en person som slutat för flera år sedan. Antingen genom att läsa av Anställd t o m och Har slutat och slutlön är utbetald + senast aktuellt utskick av kontrolluppgift. Har det gått flera år så behöver inte varningstexten komma upp. I alla fall inte i den utformning som det står idag.
  3. Uppdatera felmeddelandet så det tydligt framgår att det inte avser person som slutat och fått sitt sista lönebesked och kontrolluppgift.
  4. Låt systemet per automatik ta bort uppgifter, som ex e-postadresser efter utgången av sista lön och kontrolluppgift.
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Precis som du säger så ska vissa uppgifter raderas om de inte längre är aktuellt. I avsnittet GDPR i Visma Lön finns mer information om detta. Klicka på avsnittet Arbeta enligt GDRP i ditt program. 

Varför vill du ha en inställning om kontrolluppgift inte ska skickas om anställd har slutat?
Programmet ska inte ta med personen om de inte fått någon lön under året så den inställningen ska inte behövas.

Det går jättebra att ta bort e-post hos mig, har du möjligen haft några tjänster kopplade till den anställde?
Har du avmarkerat tjänsterna och synkroniserat i så fall? 
Kanske har du markerat att den anställde ska få sitt lönebesked via tjänsten Mitt lönebesked? 
Där används e-posten som en inloggning till tjänsten.

Vad säger felmeddelandet exakt? 

Har du bara ett slutdatum eller har du också markerat att personen har slutat? 


Som det ser ut just nu så vill vi inte ta bort något per automatik utan det blir du som löneadministratör som har ansvaret att kontrollera om informationen ska behållas. Detta beroende på vad du har för avtal och överenskommelse med din anställde. 


Återkom gärna med lite mer information så hjälper vi dig vidare! 
Ha det gott så länge! 

/Sanna

Khedron Wilk
CHAMPION

Tänkte bara bifalla det Sanna skriver, jag har sett situationer där det på grund av tex pensionsavtal kan finnas inte bara utrymme men till och med en avtalsplikt (och därmed legalt krav) att ha kvar anställninsguppgifter i princip tills individen är avliden.

TIllägg: sedan kan naturligtvis diskuteras om sådana uppgifter borde vara i ett eget register för att tydligare skilja både syfte, användning och tillgång åt men det är annan diskussion. 🙂