Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

Gjorda utlägg - momsen alltid 25% - Lön 600

När jag registrerar på Lön 600 är momsen alltid 25%. Vid annan moms får jag ändra. Borde det inte finnas en kontrollfunktion där netto + moms alltid = Bruttoersättningen?
3 SVAR 3
ANSTÄLLD

Re: Gjorda utlägg - momsen alltid 25% - Lön 600

Hej!

Jag är inte riktigt med på vad du menar, är det löneart 1235 du använder?

Återkom gärna med mer information så kikar vi vidare på detta.

/Adelina

Jag använder löneart 1224 Övriga utlägg. Om jag skriver under "kvant" antal totala kronor Tex 1000kr och sen får jag till höger netto där jag skriver t ex 800 och då kommer automatiskt 25% moms nedanför, men om jag vill ersätta t ex med 6% eller 12% då får jag ändra manuellt. Borde vara mellanskillnaden mellan "kvant" och nettokostnaden. Inte 25%... Det står ju på kvittot vad vi betalat för netto och momskostnad. Men det finns nog någon smart funktion som jag ännu inte upptäckt.. 😄 (som vanligt).
NY MEDLEM

Hej,

Använder du lönearten 1224 direkt på lönespecifikationen och är den kopplad till löneart 1235, moms ingående?

Om du går in under Lönearbete - Lönearter - leta upp löneart 1224 och dubbelklicka på den - under Fliken1, Grunduppgifter finns där en kopplad löneart 1235?
Om 1235 finns som kopplad löneart ser du längst ut på raden i rutan Procent att där står 25,00 - om du tar bort så rutan Procent blir tom, kommer programmet inte att räkna ut någon specifik procentsats på beloppet du skriver på löneart 1224 utan du får manuellt själv skriva in momsbeloppet du vill det ska vara vid varje tillfälle.

Du kan också använda snabbvalet Resor, kost och utlägg - välj Kostnadsersättning här skriver du in beloppet beloppen du vill utbetala direkt på konto 1224 och 1235 oavsett momsprocent.

Om något är oklart om du har fler funderingar eller om jag missuppfattat din fråga får du gärna återkomma.

Ha en fin dag
/Susan