Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hyacinth
UTFORSKARE

Göra slutlönen före eller efter semesterårsavslutet

Skall göra slutlön för en person som slutat i mars. Hämtar jag in semesterersättningen till lönespecen före eller efter det att jag skapar semesterårsavslutet?

11 SVAR 11
UlriS_
UTFORSKARE

Eftersom du ska göra klart lönekörningen för mars innan du gör semesterårsavslutet så borde det logiska vara att betala ut slutlön inkl slutlig semesterersättning på marslönen. Dvs innan du gör semesterårsavslutet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det tycker jag med, men det blir tokmånga varningar då:
"Aktuell semesterperiod 2016-04-01 - 2017-03-31 ligger före aktuell löneperiod. Om semesterersättning betalas ut innan semesterårsavslut har gjorts, kommer semesterersättningen inte att ta hänsyn till det aktuella lönebeskedets semestergrundande värden."
Detta kommer upp när man sparar, klarmarkerar, sparar igen, t o m varje gång man går in och tittar på det färdiga lönebeskedet, så det är nog tänkt att man ska göra semesterårsavslut först.

Konstigt, för i mitt fall har alla löneartsrader ett datum i mars.
Hyacinth
UTFORSKARE

Kan tillägga att jag skall göra slutlönen nu i april, inte i mars. Får precis som det beskrivs massa varningar.
UlriS_
UTFORSKARE

Men jag antar att ni menar att slutlönen görs för utbetalning i april men avser perioden mars. Eller?
När du lägger in semesterersättningen på den anställde får du välja snabbvalet semester, ersättning och sedan klicka i "Semesterersättning vid slutlön".
För mig fungerar det.
catarina ScF
UTFORSKARE

Samma här - Jag ska göra slutlön i april för anställd som slutade i mars. Väldigt många varningar kommer hela tiden....
Hyacinth
UTFORSKARE

Jag har varit i kontakt med Vismas support-chatt. De skriver:

Beroende på vilka inställningar ni har i programmet vad gäller löneperiod är det lite olika. Du kan via detta dokumentet läsa mer om det.

http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/hantera-slulon-i-samband-med...

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, i länken finns ju svaret: Om löneperiod (inte avvikelseperiod) är innevarande månad ska semesterårsavslutet göras först (med olåst lönekörning). Därefter ska man gå tillbaka till lönebeskedet och lägga till Semesterersättning vid slutlön.

Väldigt ologiskt tycker jag, då lönen för innevarande månad är 0.

Ja, fast efter visst funderande tolkade jag det så, att om företagsinställningen säger att löneperiod är innevarande månad, så skall man gå efter den metoden.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja. "Löneperiod" = företagsinställningen Löneperiod. Det som skrivs under anställningsnumret på varje lönebesked. Där har jag aldrig tänkt annorlunda. Men tydligen har Visma inte tänkt på att samtliga löneartsrader för någon som slutat är avvikelserader för förra månaden, och den omständiga proceduren med semesterårsavslut och därefter återgång till löneregistrering inte tillför någonting.
Christel9
UTFORSKARE

Håller med, också fått en massa varningar, men anställningen tog slut i mars, så allt borde väl redan vara med, utan semesteravslut, är min slutsats, trots alla varningar.. Tror att Visma missat något här!?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej allihop!

Ser att ni fick dokumentet från vårt hjälpavsnitt. Det är många delar programmet som finns att ta hänsyn till, period för lönen, period för avvikelser, period för semesterårsavslut och slutdatum för den anställde. För att kunna hantera de på något vis så behöver programmet utgå ifrån något. Precis som ni har diskuterat ovan så tittar den på löneperiod. 

Programmet fungerar alltså på det sättet idag. Jag hoppas att ni har fått en förståelse för hur det fungerar genom att kika på dokumentet. Annars får ni såklart gärna fortsätta ställa frågor här.


Christel - har du följt rekommendationen i dokumentet och gjort årsavslutet/inte gjort årsavslutet men får ändå en varning? 



/Sanna