Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hantera ferielön

Hej, skulle behöva hjälp med att beräkna semesterersättning o semesterlön för ferielöner. Anställningsdag o semesterdagar?

 

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Kanske en korkad fråga,  men vad menar du med ferielön?

Är det extraanställda över sommaren eller är det ordinarie personals semesterlön?

Om ordinarie personal: Timavlönade eller månadsavlönade?

Fd medlem
Inte tillämpbar

det är lärare som ska ha semesterersättning. De har semesterrätt 25 dagar. De ska ha anställningsdagar /365 * 25.  ersättningen blir 0,8% * månadslön * antal semesterdagar. jag undrar om de räknas annorlunda eftersom de har deras "läsårsdagar" 

Ok,

Lärarlöner var jättelänge sen jag jobbade med så tyvärr kan jag nog inte vara till så mycket hjälp här.

Jag brukar alltid kontakta arbetsgivarorganisationen när det gäller knepiga beräkningar, eller frågor om tolkning av avtalet när det gäller beräkningar.

Hej Anna,

 

Våra löneprogram har inte stöd för beräkning av ferielöner men däremot finns det en integrationslösning, Skolboxen för beräkning av ferielön som jag vet att flera av våra kunder som tillämpar ferielön använder sig av. Precis som Carina skriver rekommenderar även jag att du vänder dig till er arbetsgivarorganisation eller fackliga avtal med frågor rörande hur beräkningarna ska se ut så att allt blir rätt och riktigt. 

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinna