Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Davor P1
CHAMPION

Hantering av ersättning för mobiltelefon

Vi vill lägga upp en löneart för ersättning för privat mobiltelefon. Kostnaden för detta är 500 kr till den anställde per månad. Detta innefattar mobiltelefonen samt ett abonnemang som den anställde själv väljer efter tycke och smak.

 

Anledningen till den "höga" summan är att det är byggjobbare och därmed finns risk för att mobilen inte håller alltför länge....

 

Företaget skall betala arbetsgivaravgifter på detta och den anställde får betala skatt.

 

Då vi tillhör Byggområdet och lönerna skall rapporteras går det inte att lägga detta på samma löneart som timlönen.

 

Kostnaden skall inte vara semesterlönegrundande eller rapporteras till andra än skatteverket.

 

Vilken löneart skall jag utgå ifrån för att få alla parametrar rätt?

 

//Davor P

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan Davor P!

Det finns ingen färdig löneart för detta, inte med exakt de parametrar men jag tänker att du skulle kunna kopiera en löneart och använda denna som ersättning. Mitt förslag är att du kopierar löneart 1174 - Övrig ersättning, brutto och att du på kopian sätter rätt kriterier för denna.
Om du går till Lönearbete - Lönarter - leta upp lönearten och dubbelklicka på den - Kopiera så kan du göra dina ändringar, du kan ju börja med en lämplig benämning. På flik 2 Övriga uppgifter väljer du hur denna lönearten ska påverka ackumulatorer, arbetsgivaravgifter, Collectum m.m, till exempel så skulle ju inte denna summa vara semestergrundande så då ska det fältet Semestergrundande lön avmarkeras. När denna är sparad så kommer du kunna välja denna löneart på den anställdes lönebesked. 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

 

Vad händer om jag under flik 2 bockar i "Avdrag för utgifter i arbetet"? Hur/vad påverkas då?

Ackumulatorn Underlag för tabellskattegr.avdrag för Utgifter i arbetet (UlagAvdragUtgArbTabell) ökar eller minskar med löneartens belopp, värdet i ackumulatorn används för beräkning av skatt för anställda som har skattejämkning för utgifter i arbete.

/My 

Men detta innebär att man i så fall har ett beslut från SKV på att detta skall göras.

 

Utan beslut skall ackumulatorn inte användas....

Precis, det gäller också att man har en inställning för detta på den anställde i anställningsregistret, på flik 4. Har du inte det så kommer ackumulatorn inte påverka något oavsett om den är markerad eller ej på lönearten.

/My