Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Högre skattetabell eller extra skatt? - Visma Lön 300/600

Har en anställd som jag drar 350 kr i extra skatt vid varje löneutb. Nu kom han och sa att han fått restskatt och vill gå upp en skattetabell eller kanske flera så de 350 kr också "täcks" av mellanskillnaden på hans nuvarande skattetabell och den högre. Kan man göra så eller ska jag höja extra skatten (de 350)? Kan tillägga att han har en till arbetsgivare så jag misstänker att det är därför han får restskatt. Finns det några "regler" för hur man gör i sådana fall?
6 SVAR 6
NY MEDLEM

Re: Högre skattetabell eller extra skatt? - Visma Lön 300/600

Ju fler arbetsgivare man har, desto lättare att få restskatt.
Jag hade valt att ha kvar den anställde på rätt skattetabell men lagt ett högre extraskattebelopp.
Highlighted
CHAMPION

Hej Annars,
Brukar det räcka med att välja schablonskatt 30% som finns som ett val
för att täcka upp för fler arbetsgivare.

MVH

Kenneth
NY MEDLEM

Hej,

Det är väl t o m så att den som inte är huvudarbetsgivare SKA dra 30% i skatt. Eller är det gammal kunskap?

//Tina

NY MEDLEM

Tack för svar.

Vi är huvudarbetsgivare så jag tänker att jag håller kvar skattetabellen och lägger högre extra skatt, kollar även med honom om hans andra arbetsgivare är informerad om att dra 30%.

//Carina

NY MEDLEM

Hej CarinaA,

Helt rätt att du håller kvar vid tabellskatten då ni är huvudarbetsgivare, då Tina har helt rätt i det hon skriver:)

På Skatteverkets hemsida står:
Om utbetalningen görs till en fysisk person med A-skatt och du är utbetalaren av den huvudsakliga inkomsten för personen räknas du som huvudarbetsgivare.
Du ska då göra skatteavdrag enligt skattetabell.

Är utbetalningen en sidoinkomst för mottagaren gör du skatteavdrag med 30% av ersättningen. 
Här kan du läsa mer om Skatteavdrag och socialavgifter

Ha de fint
/Susan
NY MEDLEM

Tack Susan,

Då gör jag så.

/CarinA