Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Hur ändrar jag avvikelseperiod i Lön 300/600?

Kan man ändra avvikelseperiod i Visma Lön 600? Jag har en kund som betalar ut sin lön för perioden 21:a till 20:e i månaden efter. Pga gråmarkeras avvikelse perioden och 20:e. Kunden vill att det ska stå rätt avvikelse period på lönebeskeden.
3 SVAR 3
NY MEDLEM

Re: Hur ändrar jag avvikelseperiod i Lön 300/600?

Hej!

Inställningar för löneperiod och avvikelseperiod gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Inställningar. Du får välja alternativet längst ut till höger "T o m dag i månaden" och själv skriva in 20 som brytdag.

Tänkte bara nämna också att man bör inte byta brytdatum efterhand utan använda samma löpande. Men jag uppfattar din fråga som att det är samma period som gäller varje månad.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej, vi har hittills kört avvikelseperiod 16e till 15e, men funderar på att byta till föregående månad i stället. Varför bör man inte byta i efterhand? Blir det knepigt att få till då?
ANSTÄLLD

Hej Hyacinth, 

Har du endast avvikelseperioden 16:e-15:e och inte löneperioden så är det inga problem, då går det bra att byta. Däremot så kan det vara problematiskt att byta från en löneperiod som har t o m datum vilket jag tror Annie varnade för ovan. 

Har du löneperiod för t o m dag i månaden så kommer den anställda bli delvis utan lön den perioden du ändrar, vilket kan bli problematiskt, kör ett exempel nedan: 

Du har betalat ut lön den 25:e Oktober, löneperioden är från den 16:e september till den 15:e Oktober. Ändrar du nu till förgående månad för löneperioden och avvikelserna så står nästa utbetalning den 23:e November för Oktober månad igen och eftersom lönen för den 1:a - 15:e Oktober redan är utbetald så får de anställda inte betalt för hela månaden vilket resulterar i en mindre lön. Därav rekommenderar vi inte ett byte i efterhand, men somsagt rent tekninskt så är det inga problem.

Hoppas detta gav svar på din fråga, hör gärna av dig annars. 
Ha en fin helg! 
/My