Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofie_17
MEDLEM

Hur gör man med ingångsvärden i när en person flyttas över till ett befintligt bolag?

Vi har två företag i koncernen och from 1/1 2019 så har vi personal i båda bolagen.
Den 1 jan flyttade jag över större delen av personalen till moderbolaget. Startade upp det bolaget och la in  ingångsvärden för alla anställda då allt bara skulle följa med till nya bolaget (semesterdagar, komptimmar, flex, sjukperioder mm).
Nu är det ännu en person som har flyttat över till moderbolaget from idag 1/4 men eftersom det redan finns ingångsvärden from 1/1 så kan jag inte lägga till hans värden.
Hur får jag in hans semesterdagar? båder årets och de sparade? Han är dessutom sjukskriven just nu i övergången så hur kan jag lägga in sjukperioden?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan Sofie!

Ingångsvärdena kan man endast använda en gång i programmet så det styrs ifrån ett specifikt ingångsvärdesdatum.
I detta fall så får man lägga in den anställde manuellt i programmet under Personal- Anställda. 

Inställningarna för semester görs på fliken5. Semester där kan ni lägga in eventuellt betalda dagar den anställde har kvar att ta ut under aktuellt semester år. Det finns en knapp som heter "Visa sparade dagar". Där kan man lägga upp semesterdagar den anställde tjänat in tidigare år.
Beroende på vilket semestervillkor den anställde ska ha så kommer det finnas en ruta för Semesterdaglön och en ruta för Rörlig lön där man kan lägga in ett värde.

Gällande den intjänade semestern så styrs den utifrån anställningsdatumet som ni väljer på fliken2. Anställning. Ska den anställde ha ett nytt anställningsdatum kommer den intjänade semestern börja räknas från det datumet ni väljer här. Ska den anställde ha kvar sitt gamla anställningsdatum kommer den intjänade semestern börja beräknas från när senaste semesterårsavslut gjordes. 

När det kommer till Komptiden så kan ni använda kalendariet för att räkna upp kompen. Det gör ni under Lönearbete- Kalendarium och inne i den anställdes kalendarium kan ni välja Snabbvalet - Tidbank. Använder ni tjänsten Visma Lön Anställd så kan ni välja upp det snabbvalet direkt på lönekörningen eftersom Kalendariet blir låst om du använder Visma Lön Anställd. 

I och med att ni nämner flextid så utgår jag ifrån att ni har Visma Lön Anställd.  Då justeras flexen i Visma Lön Anställd. Ni klickar på Anställda i vänstra menyn inne i tjänsten och sedan står det Justera flexsaldo nere till höger inne på den anställde. 

Sen är frågan hur länge den anställde har varit sjukskriven. Skulle sjukperioden pågått en längre tid så kan man inte använda sig av snabbvalen eftersom snabbvalen inte känner av den tidigare sjukperioden. Då blir det smidigaste att använda sig av manuella lönearter. 

Detta var en liten guide som kanske kan hjälpa dig, det blir en del att tänka på när man ska flytta över en person från ett annat bolag. 
Känner du minsta tveksamhet på hur du ska gå tillväga får du gärna kontakta oss. Så ska vi se till att du får rätt på både semester och sjukskrivning. 

Vänligen,
Amanda