Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur hanterar jag semester för en som arbetar 50%?

En anställd går från 100% till 50% den 1/9. Har månadslön och kommer fortsätta ha det. Har idag 25dagar semester vilket borde betyda 13dagar semester för 50%. Personen har varit anställd sen maj 2016.

Vi tillämpar förskottssemester(dvs rätt att ta ut semester innevarande år) och semesteråret är 1/1-31/12. Efter sommarens semester har personen även kvar semesterdagar att ta ut.
Men hur får jag in detta i Visma 600? Jag har ändrat på personalfliken att ny sysselsättningsgrad och lön ska gälla fr o m 1/9. Men hur blir det med semestern? Låter jag detta vara och ändrar först efter årsskiftet 19/20? Personen kommer arbeta 50% under 1920 med. 

Har läst mig till att det kan vara skillnad på om man jobbar varje dag i veckan eller inte. Men vi kommer ha svårt att sätta ett schema då det kommer skilja sig åt beroende på vecka. Jag tror att vi i Visma kommer utgå ifrån att personen jobbar 4 timmar/dag. Om det gör det hela lite enklare för oss.

Men jag gärna veta hur jag ska göra på semesterfliken!

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Antalet semesterdagar förändras inte om ni räknar med att personen är på arbetet 5 dagar i veckan, rätten till ledighet ändras inte. Du behöver alltså inte ändra antalet dagar. Däremot kommer pengarna som personen får ut för sina semesterdagar justeras med ändrad sysselsättningsgrad.

Hade personen däremot arbetat 50 procent med vissa helt lediga dagar (intermittent deltidsanställd) så hade ni kunnat beräkna antal semesterdagar efter inställelser, så kallad nettosemester.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar, om vi säger att personen arbetar 1 heldag och 3 halvdagar, alternativt 2 heldagar och 1 halvdag, hur gör jag då? Hur många dagar blir det i semester per år? Vad jag även är ute efter är hur jag praktiskt hanterar det i Visma så inte de sparade eller årets semesterdagar försvinner. Hur skriver jag in detta på semesterfliken?

Hej Stabo,

 

Jag tänker mig att du låter samma schema ligga kvar på den anställda och endast registrerar frånvaron så räknas inte de sparade och intjänande dagarna om.

Skulle du välja att byta schema så räknar programmet om semesterdagarna med undantag för de dagar som redan är uttagna. 

 

Skulle det vara så att den anställda då blir intermittent så kan du läsa mer om vad det innebär i hjälpavsnittet Beräkning av nettosemesterdagar och läs gärna lite extra noga under rubriken Beräkning av nettosemesterdagar vid byte av arbetsschema under ett pågående semesterår

 

Det är viktigt att vara rättvis och alltid göra rätt så min rekommendation är att du även tar kontakt med ert fackliga avtal och säkerställ om det är något mer som du behöver ta hänsyn till och vilka regler som gäller för just ditt företag. 

 

Önskar dig en solig dag
Tinna

 

 

 

Hej Tinna.

 

Tack för svar. Om det är så enkelt som att den anställde ligger kvar på 100% och registrerar rätt frånvaro (inte semestergrundande) så är det mycket smidigt. 

 

Förstod jag rätt att om man byter schema (exempelvis från 100% till 75%) så minskar antalet semesterdagar (sparade och innevarande) i motsvarande grad och vice versa?

 

Min personal säger varje år nej till kollektivavtal med motivering att "det kan bara bli sämre". Rättvisa är när det är bra för personalen och det betyder alltid mycket bättre villkor än vad något kollektivavtal kan erbjuda (inget karensavdrag, 90% av lönen vid VAB, en veckas semester om man köper hund etc etc). 🙂

 

mvh,

stabo

Hej Stabo,

 

Ja precis, byter du schemat så räknar programmet om dagarna förutom de som redan är uttagna.

Det låter som ni har en bra dialog på ditt företag och det där med en veckas semester om man köper hund måste vara otroligt uppskattat. Wow!

 

Ha en fin dag nu och välkommen tillbaka till forumet

Tinna

 

 

 

 

Hej igen @Tinna Gunnarsson 

 

Nu är det dags att göra första lönekörningen med minskning av tid (smygstart på pensionen) för den person jag tidigare frågade om. Blir det rätt att använda kod 3334 eller bör jag anpassa den på något sätt?

 

Personen ligger alltså kvar på 100% schema med full frihet att jobba eller vara ledig med viss begränsning i vad uppdragen tillåter.

 

mvh,

Stabo

Hej Stabo!

 

Löneart 3334 - Avdrag övrig frånvaro timavdrag, ej semgr borde fungera bra för dig. På den lönearten kan du ange ett datumintervall och hur många timmar den anställde varit frånvarande och lönearten hämtar värdet från den beräknade timlönen på Flik 3 Lön i anställningsregistret och fungerar bra för en månadsavlönad. Värdet beräknas enligt formeln (Månadslön/Avtalstid)*(100/Aktuell sysselsättningsgrad).

Som vi kom överens om vid vår förra kontakt så kan du låta schemat ligga kvar eftersom om du byter schema så räknar programmet om dagarna förutom de som redan är uttagna och vad jag minns så vill du inte det.
 

Frågor eller funderingar? Du är alltid välkommen att höra av dig
//Tinna. 
 

Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Amie,

Om en anställd är deltidsanställd och inte jobbar alla dagar i veckan så är personen intermittent deltidsanställd. Hur semesterdagarna beräknas för den anställde beror på om ni jobbar med bruttosemester eller nettosemester för deltidsanställda. Den inställningen gör ni under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - det är en ruta du bockar i för hur semester beräknas för intermittent deltidsanställda. 
Vid nettosemesterdagar registreras endast semester på de dagar den anställde skulle ha arbetat. Vid bruttosemester registreras semester även på arbetsfria dagar. 
Vid nettosemester får den anställde färre dagar men semesterdaglönen blir högre. Vid bruttosemester får den anställde fler semesterdagar men lägre semesterdaglön.

Semesterdagar försvinner inte i programmet utan vid ett semesterårsavslut så läggs årets Betalda dagar den anställde inte tagit ut, som sparade dagar. 

Har du ytterligare frågor gällande detta så är du välkommen att kontakta oss på supporten.

Ha en fin dag!

/Annelie
stabo_
UTFORSKARE

Hej,

 

Jag hakar på den här tråden med en närliggande fråga. Bakgrunden är att en anställd - som närmar sig pension - önskar ändra sin arbetstid från 100% till att vara ledig under den ljusa årstiden. I realiteten så gissar vi dock att det snarare blir 25% än 0% under den ljusa årstiden och kanske inte riktigt 100% höst och vinter.

 

1) Hur hanterar jag detta bäst i Visma?

 

2) Hur gör Visma (Lön 600) med sparade semesterdagar om arbetstiden ändras, räknas antalet om i samband med att arbetstiden ändras eller finns det ett "minne" i semesterdagarna som innehåller den sysselsättningsgrad som gällde då de tjänades in? I annat fall så skulle det vara till fördel för en anställd att öka sin sysselsättningsgrad i samband med semester och till nackdel i fallet jag beskriver ovan.

 

mvh,

stabo