Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lisa__23
MEDLEM

Hur har ni era löneperioder?

Hej,

jag vill höra lite hur ni har det inlagt när det gäller löneperioder.

Om man gör en lönejustering på en anställd fr.o.m. 1 juni. Blir den nya lönen med på lönen i juni då, eller blir den med först på julilönen?

Har ni det inställt så att månads- och timlönen ska gälla för föregående månad eller nuvarande månad?

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

 

Jag tolkar det som att du söker svar från andra i samma situation som du men eftersom ingen har svarat kan jag berätta lite om vad märkt är vanligast hos våra kunder. 🙂 

 

Det jag upplever som vanligast för anställda med månadslön är att de har löneperiod innevarande månad med avvikelser föregående månad. Det innebär att en anställd i utbetalningen den 25 juni får sin månadslön för hela juni månad men avvikelser från maj månad regleras på lönen. Detta skulle i sin tur också innebära att om en lönejustering f.r.o.m 1 juni görs betalas den ut samma månad (innevarande). 

När det kommer till anställd med timlön är upplever jag att det vanligaste är att man har både timlön och avvikelser föregående månad. Om vi tar samma exempel som ovan så innebär det att lönen som betalas ut den 25 juni är timlön och avvikelser från maj månad. Rent tekniskt så kan du inte ha timlön innevarande månad som du kan med månadslön, eftersom timlönen beror på hur många timmar man jobbar och inte en fast lön. Alltså kan man inte betala ut lön för en hel månad innan just den månaden är slut. 

 

Det är självklart välkommet för andra användare att komma med sin bild av sin lönehantering här men jag hoppas detta kanske kan hjälpa dig en liten bit på vägen. 

Hoppas du får en fin fredag! 🙂 

/My

Hej My,

 

ja precis, det var exakt det jag ville höra hur andra användare har det upplagt.

 

Tack för ditt svar! 🙂 

Precis som My svarar har jag alltid hanterat löner,  månadslön innevarande månad och avvikelser släpande på månadsanställda och timlön släpande på både timmar, ev sjuk och andra ersättningar.

Jag har arbetat med löner i över 20 år och skulle rekommendera den varianten.

 

Sen arbetar jag också med som jag kallar förrapportering, om det är en planerad frånvaro så som tex 100% föräldraledighet eller 100% tjänstledighet (mer än 3 mån har jag satt gränsen) så rapporterar jag månadslön och frånvaro samma månad för att dom inte skall behöva vänta på sin första lön så länge när dom är tillbaka. Här finns då självklart ett krav på ett en ledighetsansökan kommer in och att jag kommunicerar med den anställde att jag hanterar planerade frånvaro 100% på detta sättet vilket de flesta tycker är bra.

Lite hur jag gör 🙂