Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur lägger man in extratimmar för månadsanställda?

Jag har några anställda med månadslön som går in och jobbar extra ibland. Hur lägger jag in de timmarna? Skall väl ha semesterersättning direkt på den timlönen med?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Det är ert avtals regler som avgör vad som ska ingå i ersättningen, om det är enbart timlön, om det är övertidsersättning eller om det är Ob. Du kan registrera timmarna med snabbvalet Timlön, övertid och Ob.

Följer ni semestervillkor 10 eller 30 kommer lönearterna som snabbvalet väljer att påverka semesterberäkningen så att den anställde får en högre ersättning. För tjänstemän är övertiden inte semestergrundande men lönearten som används av snabbvalet ger istället en högre ersättning där detta är kompenserat.
Inger_1
MEDLEM

I ditt svar " för tjänstemän är övertiden..." gäller det oavsett om det finns avtal eller inte? Hos oss får man endast timlön eller uttag av ledighet timme mot timme - gör vi då fel? Semestervillkor 20/21 gör väl att dessa timmar om man tar de i lön märks på semesterersättningen istället?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Inger!
Anställda har ingen laglig rätt till någon extra ersättning för arbetad övertid. Å andra sidan har de sällan skyldighet att jobba någon övertid heller. Följer ni inget avtal är det företagets regler som gäller och man bör se till att ha bestämda regler för detta så att man alltid hanterar det konsekvent. 

För villkor 20/21 räknas semesterersättningen inte upp om du betalar ut vanlig timersättning utöver månadslönen. Beräkningen görs enbart på aktuell månadslön vid uttagstillfället och inte på vad du tjänat in under året. Om du däremot använder en löneart som är markerad för att påverka underlaget Semestergrundande rörlig lön kommer det att öka upp den rörliga semesterlönen den anställde kan få ut med villkor 20/21.