Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ueg___
MEDLEM

Hur rätta felaktigt saldo avseende komptid?

Vi använder oss inte av komptid men en anställd som var ledig 4 timmar i juni registrerade av misstag den ledigheten som uttagen komptid istället för arbetstidsförkortning! Hur rättar vi det? Kan han göra det själv i Visma Lön Anställd eller måste jag som administratör fixa det? Gör jag det i så fall i Visma Lön Anställd eller direkt på nästa lönebesked?

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej ueg__!

 

Kompen justerar du enklast i löneprogrammet, då löneadministratören kan kontrollera vad den anställde har för kompsaldo inne i tidbanken eller på lönebeskedet under "Saldo". Därefter kan du använda löneart 4108  - Komptid uttag och manuellt räkna ner antalet som är fel så att du får 0 i saldo. När du sedan justerat detta på en lönekörning och synkroniserar i löneprogrammet kommer saldot att justeras i nästa period i Visma Lön Anställd.
 

Jag vill också tipsa dig att om ni inte hanterar komp i företaget så kan ni skapa upp ett avtal i Visma Lön Anställd som inte hanterar komp, så minimerar ni risken för för att detta händer igen 🙂

 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet.

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Tinne