När man flyger med mellanlandning, ska man då redovisa länder där mellanlandningar skett?
Så här står det i instruktionerna:
"Om du besökt flera länder innan du kommit tillbaka till Sverige ska du nu registrera varje inresa till och varje utresa från ett land.
Det är mycket viktigt att du anger exakt tid varje gång du passerar gränsen till ett nytt land eftersom beräkning av traktamente baseras på dessa uppgifter."
Jag har tidigare redovisat mellanlandningar men senaste gången sade min chef att det är fel och att jag inte ska redovisa länder jag mellanlandar i.
Jag inser att det var nästan ett år sen den här frågan besvarades, men jag undrar fortfarande över samma sak. När jag har använt andra redovisningstjänster tidigare har jag instruerats att inte registrera mellanlandningar. När jag googlar på frågan hittar jag många som säger att mellanlandningar inte räknas för traktamenteberäkningar.
Här nämner Skatteverket något om det:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.1/326322.html
"När det gäller att avgöra i vilket land den anställda har vistats den längsta delen av en dag ska tiden för följande delar av en internationell resa inte räknas: [...] tiden för mellanlandning för tankning eller liknande."
Dock faller kanske mellanlandning för byte under den här skrivningen:
"Däremot ska tiden för förflyttningar och väntetider räknas med i vistelsetiden i ett land. Det kan t.ex. bli aktuellt vid byte till inrikesflyg inom destinationslandet. Vistelsetiden i destinationslandet räknas från den tidpunkt den anställda anländer till landet."
Konstigt att dom inte är tydligare kring detta eftersom mellanlandningar för byte är extremt vanliga. Mellanlandning för tankning är ju å andra sidan väldigt ovanligt.
Hej Johajon,
Vi har inte gjort någon förändring i tjänsten utan våra rekommendationer är, precis som Joanna skrev, att du anger de gånger som du passerar gränserna för att tjänsten automatiskt ska kunna räkna ut korrekta traktamenten. Kan hålla med dig om att reglerna är lite röriga och att det tar sin lilla tid att göra en reseräkning.
Ha en fin dag!
/Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.