Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur registrerar jag olika timlöner på samma löneutbetalning i Visma Lön?

Hej, jag har ett problem. Ska registrera lön för en timanställd. De har jobbat ett pass som innebär "normal" ersättning en period och i samma arbetspass ersätts även extra för "kvällspasset". Hur registrerar jag det? Det gäller även om personen jobbar en helg alt "storhelg" då avviker också ersättningen från det normala.
mvh
Patrick

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Det låter som att det är OB-ersättning du är ute efter, alltså ett tillägg utöver vanlig timlön för att man arbetar på obekväm arbetstid.

Det finns olika typer av OB-ersättning. Precis som du skriver så kanske man har olika ersättningar för kvällsarbete, helg och storhelg. I löneprogrammet finns det OB-ersättning 1, 2, 3 och 4. Har ni ett kollektivavtal så kan du läsa där vad som gäller. Annars måste du bestämma detta själv.

Antingen kan OB-ersättningen betalas ut med ett fast à-pris/tim eller framräknad med en procentsats på ordinarie timlön. Om ni ska ha ett fast à-pris/tim så anger du detta à-pris manuellt inne på lönearterna som du hittar under Register - Lönearter. Sök på OB-ersättning så ser du de som gäller för just timavlönade.

Lättast är att använda snabbvalet som heter Timlön, övertid och OB direkt från kalendariet eller inne på lönekörning. Där kan du enkelt ange hur många timmar av de olika nivåerna som ska betalas ut.

Hoppas detta gav svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej o tack för ditt svar. Hittade det du skriver om efter en stund. En annan sak. När jag bokar ordinarie löner så dras inte så mycket skatt som jag tycker borde dras. Jag har lagt in tabellskatt som förval. Räknar jag baklänges blir det ca 22%. Beror det på att det är första lönerna som läggs in och att den totala lösesumman inte blir så stor så systemet tror att personerna ska lägga lägre skatt på årsbasis? Så är inte fallet då de haft annan anställning under året. Ska jag lägga in 30% manuellt och i så fall hur länge? Tabellskatt är väl det rätta valet?
Med vänlig hälsning, Patrick
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Normalt sett så ska det räcka med tabellskatt på en anställd om du är huvudarbetsgivare. Du kan kontrollera skattebeloppet genom att gå till Utskrifter - Utskriftscentralen, under Skatt hittar du Skattetabell. Fyll i den anställdes uppgifter och välj att förhandsgranska. Här ser du sedan korrekt skattebelopp i kolumnen som gäller för den anställde.

Om det istället gäller timanställda som kanske jobbar/jobbat hos fler arbetsgivare under året så är det att rekommendera att dra lite extra skatt varje månad eller direkt dra 30% som du skriver.

Inne på den anställde på fliken 4. Skatt kan du välja alternativet Procentuell skatt 30%. Detta brukar man välja om man inte är huvudarbetsgivare och om den anställde bara jobbar nån gång ibland eller kanske bara får arvoden utbetalda ett par gånger om året.

Alternativet annars är att du har kvar tabellskatt som beräkningsmetod på den anställde och sen använda löneart 2201 Extra skatt på lönekörningen. Du får då ange ett belopp manuellt med extra skatt som ska dras utöver den framräknade tabellskatten.

Är du osäker på vad som gäller i ditt fall så rekommenderar jag att du dubbelkollar med Skatteverket.