Hej!
Jag skriver detta inlägg för att dela med mig av mina erfarenheter kring hur semester enligt detaljhandelsavtalet stöds (eller inte stöds) i Visma Lön 600.
Jag hoppas att både användare med detaljhandelsavtal och personal från Visma vill kommentera detta inlägg.
Detta är vad jag kommit fram till och jag hoppas vi kan få en konstruktiv dialog kring hur Visma och ni andra som har detaljhandelsavtalet tänker kring dessa saker.
/Tomas
Hej Tomas!
Tack för att du hörde av dig och delar dina erfarenheter och tankar. Jag har bollat dina input vidare till löneteamet och ville bara att du skulle veta att vi sett ditt inlägg och att du självlart kommer att få återkoppling framöver men att det kanske dröjer något.
Till dess hoppas jag att andra forummedlemmar som tilläpmpar Handels avtal delar hoppar in i tråden och delar med sig till Tomas.
//Tinna
Hej Tomas,
Ska försöka ge dig svar på dina frågor och efter bästa förmåga.
Din första fråga är något som vår utvecklingsavdelning håller på och undersöka och den har redan varit uppe internt för diskussion. Så på denna punkten får vi be att återkomma avseende när/om det sker en förändring.
När det gäller punkt två och tre så ska vi här se över och uppdatera den skrivna hjälpen gällande semestervillkor 50 med information om hur vi gör för att värdera semestergrundande frånvaro.
När det gäller garantibelopp så får vi även lägga till det i vår hjälp och sen kanske se över hur vi väljer att hantera det vid semesterårsavslut i framtiden.
När det gäller punkt 4 så håller vi på och ser över både hjälp och hantering i programmet avseende denna beräkning och här ber jag dig istället att följa tråden Fel vid omräkning av semesterdaglön för de sparade dagarna så får du en uppdatering när detta är åtgärdat.
Jag vill tacka dig för ditt engagemang och att du tar dig tid att ställa dina frågor i forumet.
Vore trevligt att höra andra användare och deras synpunkter på detta avtal och vad de anser om hanteringen av det.
Ha en fin dag!
/Cecilia
Tack för ditt svar Cecilia!
Jag ser med spänning fram mot vidare uppdatering av program och hjälpavsnitten.
Som det är nu blir det mycket manuellt arbete vilket är tidskrävande.
Jag tänker att det alltid är bra att vara tydlig i hjälpavsnitten så användarna förstår när programmet inte gör enligt avtalet, men så klart det bästa vore ju om ni lyckas få programmet att följa avtalet även när det gäller semester.
Ser också fram emot att fler som har detaljhandelsavtalet vill kommentera hur ni tänker kring detta.
/Tomas
Hej Tomas!
Tack för att du skrivit denna tråd! Jag är ganska grön på Detaljhandelsavtalet och upptäckte dessa saker (framförallt punkt 1 och 2) när jag skulle göra den första lönen och semesterårsavsluten nu i år. Jag hade då kontakt med supporten för att höra hur man ska hantera detta men fick inga konkreta svar, men jag är glad att höra att det arbetas på detta nu! Det bästa är ju klart om systemet kan utvecklas men om det inte går så bör det vara tydligt vad som inte fungerar enligt avtalet 🙂
Copyright 2022 Visma Spcs. All rights reserved.