Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Tjompa71
UTFORSKARE

Hur semester hanteras i Detaljhandelsavtalet

Hej!

Jag skriver detta inlägg för att dela med mig av mina erfarenheter kring hur semester enligt detaljhandelsavtalet stöds (eller inte stöds) i Visma Lön 600.

 

Jag hoppas att både användare med detaljhandelsavtal och personal från Visma vill kommentera detta inlägg.

 

  1. Löneavdrag vid semester dras alltid i Visma med 4,6% så som det ska göras vid 22 eller färre schemalagda dagar i månaden. Men avtalet  säger att avdragen ska vara som för övrig frånvaro (ex sjukdom, föräldraledighet eller annan tjänstledighet). Det betyder att det blir fel avdrag för deltidsanställda och när någon jobbar 23 dagar eller fler i månaden. Detta måste då justeras manuellt. Har påpekat detta men inget har hänt. Jag kan heller inte se att information om detta finns med i den skrivna hjälpen vilket borde vara det minsta Visma kan göra. 
  2. Vid semesterårsavslut görs beräkningen inte korrekt. Bräkningen för semestergrundande frånvaro görs som genomsnittsberäkning genom att ta all semestergrundande lön och dela med antal arbetade timmar för att få fram en snitt-timlön som sedan multipliceras med antal semestergrundande frånvarotimmar. Avtalet säger att semestergrundande frånvaro ska öka det semestergrundande underlaget motsvarande vad som skulle jobbats under frånvaron. Dvs man lägger till avdragen för frånvaron till den semestergrundande lönen + ev OB. Genomsnittsberäkningen ska enligt avtalet endast göras om man inte kan fastställa vilken lön de skulle haft. Jag förstår att Visma tycker att detta är mer komplicerat att lösa i programmet men även här tycker jag att den skrivna hjälpen bör påpeka att programmet gör en förenkling (Skillnaden mellan metoderna kan bli ganska stor beroende på hur mycket OB den anställde haft i förhållande till arbetade timmar samt om frånvaron skett en vardag eller en helg). En intressant detalj i Vismas beräkning är att de för månadsavlönade låter OB vara semestergrundande rörlig lön medan för timavlönade räknas det som semestergrundande lön (Dvs. för timavlönade ingår det i snitt-timlönen men inte för månadsavlönade).
  3. Värderingen av garantibeloppet för semesterdagar för deltidsanställda görs i Visma genom att multiplicera garantibeloppet med sysselsättningsgrad. Men avtalet säger att den ska göras genom att ta antalet arbetade timmar / 1796 x garantibeloppet. Och för anställda som inte jobbat hela året ska beloppet proportioneras i förhållande till hur många dagar de varit anställda. Så även här får man manuellt räkna ut sysselsättningsgrad enligt detta och lägga in under justerad sysselsättningsgrad. Detta står det heller inget om i den skrivna hjälpen och det kan göra ganska stor skillnad speciellt för de med mycket mertid.
  4. För sparad semester så beräknar Visma garantibeloppen i förhållande till sysselsättningsgraden för intjänandeåret då semestern intjänades. Men avtalet säger att sparad semester ska ha samma värde som övrig semester när den tas ut. Dvs hänsyn tas endast till sysselsättningsgrad för senaste året (Dvs intjänandeåret direkt innan innevarande semesterår). Enligt avtalet ska alltså alla sparade dagar alltid har samma värde som innevarande semesterdaglön.

Detta är vad jag kommit fram till och jag hoppas vi kan få en konstruktiv dialog kring hur Visma och ni andra som har detaljhandelsavtalet tänker kring dessa saker.

/Tomas

 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Tomas!

Tack för att du hörde av dig och delar dina erfarenheter och tankar. Jag har bollat dina input vidare till löneteamet och ville bara att du skulle veta att vi sett ditt inlägg och att du självlart kommer att få återkoppling framöver men att det kanske dröjer något. 

 

Till dess hoppas jag att andra forummedlemmar som tilläpmpar Handels avtal delar hoppar in i tråden och delar med sig till Tomas. 

 

//Tinna

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Tomas,

 

Ska försöka ge dig svar på dina frågor och efter bästa förmåga.

 

Din första fråga är något som vår utvecklingsavdelning håller på och undersöka och den har redan varit uppe internt för diskussion. Så på denna punkten får vi be att återkomma avseende när/om det sker en förändring.

När det gäller punkt två och tre så ska vi här se över och uppdatera den skrivna hjälpen gällande semestervillkor 50 med information om hur vi gör för att värdera semestergrundande frånvaro.
När det gäller garantibelopp så får vi även lägga till det i vår hjälp och sen kanske se över hur vi väljer att hantera det vid semesterårsavslut i framtiden.

 

När det gäller punkt 4  så håller vi på och ser över både hjälp och hantering i programmet avseende denna beräkning och här ber jag dig istället att följa tråden Fel vid omräkning av semesterdaglön för de sparade dagarna så får du en uppdatering när detta är åtgärdat.

 

 

Jag vill tacka dig för ditt engagemang och att du tar dig tid att ställa dina frågor i forumet.
Vore trevligt att höra andra användare och deras synpunkter på detta avtal och vad de anser om hanteringen av det.



Ha en fin dag!

/Cecilia

Tack för ditt svar Cecilia!

Jag ser med spänning fram mot vidare uppdatering av program och hjälpavsnitten.

Som det är nu blir det mycket manuellt arbete vilket är tidskrävande.

Jag tänker att det alltid är bra att vara tydlig i hjälpavsnitten så användarna förstår när programmet inte gör enligt avtalet, men så klart det bästa vore ju om ni lyckas få programmet att följa avtalet även när det gäller semester.

 

Ser också fram emot att fler som har detaljhandelsavtalet vill kommentera hur ni tänker kring detta.

 

/Tomas

 

 

 

Emelie2
NY MEDLEM

Hej Tomas!

Tack för att du skrivit denna tråd! Jag är ganska grön på Detaljhandelsavtalet och upptäckte dessa saker (framförallt punkt 1 och 2) när jag skulle göra den första lönen och semesterårsavsluten nu i år. Jag hade då kontakt med supporten för att höra hur man ska hantera detta men fick inga konkreta svar, men jag är glad att höra att det arbetas på detta nu! Det bästa är ju klart om systemet kan utvecklas men om det inte går så bör det vara tydligt vad som inte fungerar enligt avtalet 🙂