We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Hej, Jag undrar hur jag gör om jag vill ställa in 40% skatt på en anställd i Visma lön. Är det 30% skatt man skriver och sedan väljer man engångsskatt 10%? eller hur ska jag göra?
Re: Hur ställer jag in 40 % skatt på en anställd? - Visma Lön 300/600
2017-09-1414:40
Hej,
får man även använda "jämkning skatt i procent" om den anställde vill att man drar t.ex. 26 % skatt. Anledningen är att skatt enligt skattetabell så blir det mycket lägre då den anställde inte jobbar heltid och alternativet "procentuell skatt, 30%" blir för mycket...
Eller behöver man ett jämkningsbeslut från skatteverket?
2017-10-0510:00
Hej Christoffer!
Osäker, kanske har någon på forumet bra input men jag rekommenderar nog att du slår Skatteverket en pling och kollar. Återkom gärna i tråden om du får något bra svar! 🙂
2017-10-0615:09
Hej Christoffer, Som redan skrivits, praxis om man inte använder tabellskatt är 30% och uppåt.Har man fler arbeten borde 30% passa väldigt bra. I övrigt jämkninigsbeslut.
2017-10-1207:22
Om du vet att du är den ende utbetalare den anställde har (och således borde gå efter skattetabell, även vid deltid) så ser jag inget hinder i att lägga jämkning 26% så länge det resulterar i högre avdrag än skattetabellen. Annars gäller tidigare svar i tråden.