Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hyresersättning Lön 100

Mitt Aktiebolag hyr 2st rum i min bostadsrätt. Hyresavtal är tecknat och hyran är marknadsmässig.

När jag väljer Hyresersättning i Lön 100 så höjs arbetsgivaravgiften och personalskatt på lönespecifikationen. Som jag förstått skall det endast beräknas arbetsgivaravgift på den del som anses vara överhyra?!

Hur skall jag göra?

Mvh
Stellan

7 SVAR 7

Det är enklare att du - med en kopia på hyresavtalet som verifikat - för över beloppet direkt till ditt konto från företagets. Du behöver inte betala ut det via lönerutinen. Hyresavtalet har ingen koppling till din anställning i företaget.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack!

Det var inte komplicerat som jag trodde.

Mvh
Stellan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Men hyran ska väl med på kontrolluppgifter och därför med lönerutinen att göra? Samt att arbetsgivaren kan dra skatten för hyran direkt för den anställde och då är det även aktuellt med ange rätt skattebelopp i arbetsgivardeklarationen?

Hälsningar
Lisa
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej LB,

Jag tänker som mikael pettersson skriver, att det inte ska med på kontrolluppgiften i detta fallet. Är du i samma situation är det alltid ett säkert kort att höra med Skatteverket hur de ställer sig till vad som ska redovisas på kontrolluppgiften och inte. 

Ha det fint!  /Kristina 

Det finns en egen blankett för redovisning av hyresintäkter (även från eget bolag) SKV 2199.

Hyror skall inte redovisas på någon kontrolluppgift eftersom det hyresavtalet inte har något med någon form av anställning att göra över huvudtaget.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

har kommit in i denna fråga via annat foruminlägg.

se nedan det verkar som att arbetsgivaren ska redovisa detta i AGI även när det är hyresavtal och inga arbetsgivaravgifter utgår.

eller förstår jag fel? 

jag hittade denna länk på skatteverket
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/kostnadsersattning.4.18e1b1033...

Hyresersättning

Om en anställd hyr ut ett rum i sin privatbostad till arbetsgivaren, till exempel för att användas som kontor, garage eller lager i verksamheten, är hyresersättningen antingen inkomst av kapital eller inkomst av tjänst. Följande förutsättningar måste vara uppfyllda för att hyresersättningen ska beskattas som inkomst av kapital:

• arbetsgivaren har behov av lokalen,
  • ersättningen inte överstiger marknadsmässig hyra, och
  • hyresavtal mellan den anställda och arbetsgivaren finns.
Arbetsgivaren redovisar sådan hyresersättning i arbetsgivardeklarationen på individnivå och den anställda redovisar ersättningen under inkomst av kapital i inkomstdeklarationen. Den anställda har rätt till skäligt avdrag för de merkostnader som uppkommit på grund av uthyrningen, till exempel ökade kostnader för el, vatten eller uppvärmning. Detta gäller även när den anställda hyr ut sitt garage till arbetsgivaren. Den anställda har alltså inte rätt till det schablonavdrag, 40 000 kronor, som hen annars får göra vid uthyrning av privatbostad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

hittade även detta på vismas instruktionssida

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/arbetsgivardeklaration-spec...

Kapital039 - Hyresersättning

Till ruta 039 hämtas värde för vad som rapporterats på lönearter med inställning 039 - Hyresersättning vid fältet AGI i fältkod under Lönearbete - Lönearter, fliken Övriga uppgifter.

Exempel på löneart: 1250 Hyresersättning

Är hyresersättningen högre än vad som är marknadsmässigt men övriga förutsättningar är uppfyllda ska den överskjutande delen redovisas som lön, vanligtvis i ruta 011 – Kontant ersättning.

Exempel på löneart: Löneart 1251 Hyresersättning, skattepliktig