Mitt Aktiebolag hyr 2st rum i min bostadsrätt. Hyresavtal är tecknat och hyran är marknadsmässig.
När jag väljer Hyresersättning i Lön 100 så höjs arbetsgivaravgiften och personalskatt på lönespecifikationen. Som jag förstått skall det endast beräknas arbetsgivaravgift på den del som anses vara överhyra?!
Hur skall jag göra?
Mvh
Stellan
Om en anställd hyr ut ett rum i sin privatbostad till arbetsgivaren, till exempel för att användas som kontor, garage eller lager i verksamheten, är hyresersättningen antingen inkomst av kapital eller inkomst av tjänst. Följande förutsättningar måste vara uppfyllda för att hyresersättningen ska beskattas som inkomst av kapital:
Till ruta 039 hämtas värde för vad som rapporterats på lönearter med inställning 039 - Hyresersättning vid fältet AGI i fältkod under Lönearbete - Lönearter, fliken Övriga uppgifter.
Exempel på löneart: 1250 Hyresersättning
Är hyresersättningen högre än vad som är marknadsmässigt men övriga förutsättningar är uppfyllda ska den överskjutande delen redovisas som lön, vanligtvis i ruta 011 – Kontant ersättning.
Exempel på löneart: Löneart 1251 Hyresersättning, skattepliktigCopyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.