Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas51
CHAMPION

Inaktivera anställda i Visma Lön 600

Behöver radera anställda som slutat för flera år sedan, men det går inte eftersom det finns lönebesked kopplade till dem. Det går inte heller att radera gamla lönekörningar. Hur löser jag detta?

 

Max antal anställda i programmet (Visma Lön 600) är väl 100 st? Är det totalt för alla företag eller för varje enskilt företag? Ligger nära den gränsen totalt nu, så det börjar bli akut att få bort gamla anställda för att kunna lägga till nya.

 

 

3 SVAR 3
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Thomas51!

 

Tack för att du skriver in. 

 

För att svara på din första fråga och hur du gör för att få bort gamla anställda så rekommenderar jag dig att läsa vårt hjälpavsnitt Checklista när anställd slutar. Jag tycker att det är ett väldigt bra hjälpavsnitt och stycket Markera den anställde som avslutad i anställningsregistret beskriver hur du kan gå tillväga när du inte längre vill att anställda ska finnas med på lönekörningar och i rapporter/registret. Det går alltså inte att radera en anställd ur löneprogrammet, men om du bockar i rutan Har slutat och slutlön är utbetald kommer den anställde inte längre räknas som en aktivt anställd person i programmet och inte 'ta upp någon plats' som anställd på din licens. 

 

När det kommer till maxantalet anställda i Visma Lön 600 och hur programmet hanterar detta så beror det på vilken licens du har köpt när du först köpte ditt program. Har du 100 st anställda som maxantal är det vad som ingår i din licens. Det går att utöka licensen om du skulle behöva det, då kontaktar du supporten så hjälper vi dig att hitta rätt den vägen. Maxantalet på licensen gäller för alla företag du arbetar med totalt, alltså 100 st för alla företag och inte 100 st/företag. Men om du markerat anställda med Har slutat och slutlön är utbetald så ska de alltså kunna ligga kvar i programmet inaktiva och utan att ta plats från nya anställda. 

 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om du har några fler frågor. 

 

Önskar dig en fin vecka!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej! Jag försöker hitta svaret på frågan ovan, hur raderar man gamla lönekörningar och sedan anställda som slutat för länge sedan? Har letet i forumet en stund men hittar inget svar. Mvh Annica

Hej @Annica_Forsberg 

 

I vår skrivna hjälp för Visma Lön så finns detta dokument med information hur du tar bort uppgifter på anställda som har slutat samt när detta ska göras. När du öppnat dokumentet klickar du på Arbeta enligt GDPR i Visma Lön 600 och sedan finns info under Ta bort registrerade personuppgifter. Vill du radera en lönekörning måste lönekörningarna låsas upp i turordning och att man börjar med den senast skapade. Du kan endast ha två upplåsta åt gången vilket gör att den senast skapade lönekörningen måste raderas innan du kan låsa upp nästa.

 

/Malin