Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MN____
MEDLEM

Inaktivera personal, men behåll dessa i personalliggaren.

Vi har sedan den 1/7 lag på att föra personalliggare. 
Vi använder oss av Lön Anställd med stämpelklocka. Detta har funkat perfekt!
Men, vi tar varje år in extraarbetare. Dessa lägger jag också upp med funktionen "lön anställd" en stor anledning är just personalliggaren.
Men eftersom dessa personer är extraanställda så finns ingen anledning att betala 25kr/månad på dessa under de 10 månader dem inte är här. 
Stämmer det verkligen att datan från personalliggaren försvinner när jag bocka ur "använder Visma lön Anställd from"?

Lagen om personalliggare säger att vi måste behålla denna data upp till 3 år. 
För dessa extraarbetare har jag nu skrivit ut personalliggaren (inte så mycket papper). Men om en fast anställd slutar så skall jag behålla nästintill 3 års personalliggare i utskrifter. Hur rimligt är detta??

Eftersom ni har en personalliggare för detta syfte, just för att lagen kräver det (eller finns någon annan?) . Varför inte ha en personalliggare som verkligen fungerar som lagen säger?

Tacksam för svar!

1 SVAR 1
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej MN,

När du tar bort bocken i "Använder Visma Lön Anställd" och synkroniserar, så försvinner all historik i tjänsten. 
När det gäller Personalliggaren så kan du skriva ut den till PDF och spara på datorn, om du inte vill skriva ut den i pappersform.

Ha en bra dag!

/Annelie