Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Soders
UTFORSKARE

Inga timmar vid ej schemalagd tid

Jag har en anställd som ligger som ej schemalagd med en genomsnittlig arbetstid på 17,5%. Varför blir det inga timmar på honom då jag genererar lönen? Jag ahr fått lägga in dem manuellt.

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Eftersom schemat Ej schemalagd arbetstid inte visar programmet vilka dagar i veckan den anställde arbetar och hur fördelningen ser ut på löneperiodens dagar som den anställde jobbar plockas inga timmar upp på lönebeskedet. Detta får du därför lägga in på löneraden.

Om du har ett schema för den anställde med förinställda dagar och timmar per dag kommer timmarna med automatiskt på lönekörningen.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Kan man inte få till så att systemet räknar ut timmarna utifrån procentsatsen som är inställd på den ej schemalagda tiden? Procentsatsen ska ju vara den tid som gäller. Tex om en heltid har 160 h på månaden och denna anst ska ha 17,5% av den tiden så borde det ju gå att få till en automatisk uträkning till att det blir 28 h den månaden, eller?!
Annars kan jag ju lika gärna strunta i att ha ett schema inlagt på den deltidsanställde och göra allt i lönespecen istället...

Hej!

Eftersom programmet inte vet hur den anställde jobbar fungerar det inte riktigt så. Ett schema är styrt per veckodag och en månad kan ju innehålla olika många dagar.

När du väljer ett Ej schemalagt arbetstids-schema får den anställde fortfarande en sysselsättningsgrad vilken används i en del beräkningsformler. Därför rekommenderar jag ändå att du väljer ett schema om det så är ett för Ej schemalagd arbetstid.

Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~