Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inget svenskt personnummer eller svenskt bankkonto

Kan jag göra lön åt en person utan svenskt personnummer eller svenskt bankkonto?

Har studenter från oliks håll i världen som jobbar extra hos oss och jag vet inte hur jag ska hantera dem i lönesystemet, då de inte har svenska bankkonton eller personnummer. Vi betalar inte ut kontantlön eller checkar.

3 SVAR 3
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Hej hej!

Det finns möjlighet att lägga upp anställda utan svenska personnummer i programmet. Har personen inget personnummer utan ett samordningsnummer anges det som personnummer. Samordningsnummer kan personer få som får arbeta i Sverige, men som inte har uppehållstillstånd.

Saknar personen både personnummer och samordningsnummer ska istället ett löpnummer anges. Ett löpnummer ska vara konstruerat så att det börjar med personens födelsedatum, på samma sätt som i ett personnummer, följt av valfritt löpnummer (ÅÅMMDD-XXX). Till exempel kan en person född 4 juni 1969 som saknar personnummer få löpnummer 690604-001.

Däremot fungerar det inte att betala ut lön till utländska konton i dagsläget. Det efterfrågas i en tidigare tråd så gå gärna in och gilla denna idé eller lämna en egen kommentar här: Kan man betala ut lön till ett utländskt lönekonto
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur registrerar jag en Norsk medborgare för utbetalning genom löneprogrammet då f....
kulred
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Samordningsnummer - Visma Lön 600.

Gör en kryssruta eller annat som gör att vi kan skriva in samordningsnummer i stället för svenskt personnummer.