Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Inlagt Fel bilförmånsvärde - Lön 600

Hej,

Jag har tagit över bokföring inkl. löner etc för ett företag och har hittat att det ligger fel bilförmånsvärde på en av de anställda. Ser att det är inlagt fel tillverkningsår - detta innebär att personen har fått högre förmånsvärde, det skiljer 641:-/månad.

1. Nu är min undran kan jag helt enkelt gå in och ändra till den rätta koden, så att jag får det rätt till nästa lönekörning? Kan man lägga in datum då förmånen skall gälla från?

2. Räknar systemet fram differensen som har varit under året själv eller måste jag göra denna manuellt, detta gäller from utbetalning februari med avvikelser tom januari då bilen var ny from januari i år.

Tacksam för info. hur jag skall hantera detta.

Hälsningar

Marie

3 SVAR 3
NY MEDLEM

Re: Inlagt Fel bilförmånsvärde - Lön 600

Hej!

Du kan i flik 3 i anställningsregistret ändra inställningarna för bilförmånen och de nya ändringarna kommer då att börja gälla vid nästa lönekörning, programmet kommer inte att räkna fram mellanskillnaden åt dig utan det måste du själv göra, därefter kan du med löneart 2101 manuellt lägga mellanskillnaden på den anställdes lönebesked för att reglera det missade förmånsvärdet. 
Det skulle innebära att exempelvis en månad finns lönearten 2101 två gånger på lönebeskedet, en gång per automatik med det nya automatberäknade förmånsvärdet och en gång med det manuellt registrerade värdet som skall efterregistreras, du kan även lägga en textrad under den manuellt registrerade lönearten och där ange en förklaring till den anställde.

/Carl
NY MEDLEM

Nu är ju förmånsvärdet negativt, alltså personen har haft för högt förmånsvärde under året.

Lägger jag bara in differensen som blir 641:- x 7 månader en total om 4487:- negativt på 2101?

Förmånsvärdet går jag in och ändrar under flik 3 inga problem, och detta kommer att komma med automatiskt nästa lönekörning som blir med utbetalning september.

NY MEDLEM

Hej!

Om det skall justeras nedåt på den anställde kan du lägga lönearten med belopp i minus, du kommer då få en uppmaning om att lönearten inte är avsedd för detta men kan klicka på ok för att komma vidare.
Du kommer då att minska det totalt avdragna beloppet för förmån på KU för den anställde samtidigt kommer förmånsvärdet på lönespecifikationen att minskas och därmed kommer arbetsgivaravgiften med att bli lägre då den tidigare blivit för hög på grund av det högre förmånsvärdet.

/Carl