Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LenaDa
MEDLEM

Karensavdrag IF Metall

Hej

Företaget har Visma Lön 600 och de har kollektivavtal med IF Metall. Varje vecka tjänar de anställda in tid till ATF som vi hanterar manuellt.

De arbetar 8,58 tim mån-torsdag och 6 tim på fredagen.

Ordinarie arbetsschema är 40 tim/vecka.

När jag registrerar sjukfrånvaro så blir avdraget för karensdagen 8 timmar (80%)

Går det inte att få det till 8,58 timmar?

 

6 SVAR 6
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @LenaDa!

 

Jag vill bara meddela att vi har sett din tråd och kikar på den, vi kommer att besvara den så snart vi kan.

 

Trevlig kväll!

/Tinne

Hej LenaDa,

Karensavdraget ska vara 20% av veckoarbetstiden sedan de tog bort karensdagen. Eftersom veckoarbetstiden för era anställda är 40 timmar så blir karensavdraget 8 timmar på 20 %.

 

Hoppas det hjälper 🙂

 

Med vänlig hälsning

 

Johanna

Godmorgon @LenaDa!

 

Jag ser att du har fått grym hjälp av @JohannaBirgersson, så jag vill egentligen bara hoppa in och instämma med henne 🙂

Karensavdraget ändrades under 2019 till max 8 timmar för de som jobbar 40 timmar i veckan. Om ni ska ha mer än 8 timmar rekommenderar jag att du dubbelkollar detta med ert kollektivavtal först.

 

Behöver du därefter hjälp med hur ni ska göra programmässigt är du varmt välkommen att återkomma i tråden så ska vi försöka hjälpa dig så gott vi kan 🙂

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

Hej Johanna,

Tack, jag har koll på det och får stämma av med IF Metall, och antar att jag får reglera tiden de ska jobba in extra mot TB

Hej LenaDA, 

Tänker du för intjänandet av ATK? 
Ifall personen varit sjuk hela dagen så borde det vara sjukavdrag för de resterande 0,58 timmarna 🙂 

 

Hoppas ni hittar en lösning!

 

Med vänlig hälsning

Johanna

Hej Johanna,

Ja, och det stämmer, jag får reglera de 0,58 timmen mot ATF.

Tack för all hjälp!

Lena