Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Karensavdrag för Detaljhandeln fel beräknat i Visma Lön 600

I Detaljhandeln ska det vara så:

"När en anställd blir sjuk gör arbetsgivaren ett avdrag på sjuklönen. Avdraget är 20 procent av den sjuklön som den anställde får vid sjukfrånvaro beräknad på en genomsnittlig arbetsvecka."

 

Har exempel för en månadsavlönad anställd.

När man använder sig av snabbvalet "sjuk" dyker upp löneart 6133. Tittar man närmare på löneart 6133 ser man att beräkningen görs på grundtimlön för månadsavlönad. Det ska vara sjuklönen, alltså 0,8*grundtimlönen.

Har ringt och pratat med supporten men alla avvisar min input.

Försöker få tag i någon som sköter just den delen men utan resultat.

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Vill börja med att beklaga att du känner att din input har blivit avvisad, så ska det såklart inte vara. Jag har idag kollat på detta väldigt noga och kommit fram till hur programmet räknar kontra hur avtalet för detaljhandeln beskriver att det bör vara. 

I din kontakt med en utav mina kollegor har du hänvisat till en länk på handels.se som heter Viktigt att veta om nya karensavdraget och denna har jag också tagit del utav, i denna länk kunde jag klicka mig vidare till Handelsnytt och få fram ett konkret exempel på hur det ska vara.

Enligt handelsnytt: "Exempel: En butikssäljare som är anställd på 20 timmar i veckan blir sjuk och avstår från ett arbetspass som är åtta timmar. Karensavdraget blir då 20 procent av sjuklönen för 20 timmar, det vill säga motsvarande lönen för fyra timmar. Med de hittillsvarande reglerna för karensdag hade löneavdraget motsvarat åtta timmars arbete."
 

Jag har återskapat detta i Visma Lön med en anställd som jobbar 40h/veckan. Hon har 293,46 kr i beräknad timlön/Grundtimlön och arbetar då 8 timmar/ dag. Eftersom det i avtalen står att karensperioden är 20 procent av ”i förväg överenskommen genomsnittlig arbetstid per vecka” blir beräkningen då följande:

293,46x40x0,2= 2 347,68
Detta är den summa jag också får beräknad av programmet när jag lägger in snabbvalet Sjuk på löneart 6133 - Karensperiod månadsavlönad. Detaljhandeln. Vilket är helt korrekt enligt detaljhandeln.

karensavdrag.PNG

 

 

I ett ärende med oss har du fått ett mejl skickat från min kollega Sofia för två dagar sedan och skulle det vara så att du får ett helt annat utfall i löneprogrammet är du välkommen att mejla tillbaka till oss den vägen så kikar vi på det tillsammans. Vi har inget allmänt fel i programmet gällande karensuträkningen för Detaljhandeln utan den är helt korrekt enligt avtal. 

Ha en fin eftermiddag och trevlig helg! 
/My