Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Karensavdrag för sjukskriven på halvtid?

Hej!

En person jobbar normalt heltid 40 tim. Hen blir sjukskriven på halvtid. Ska då verkligen karensavdraget vara 8 tim (= 20% av sjuklön för en vecka vid hel sjukskrivning), vilket programmet räknar fram?

Om inte, hur justerar jag enklast?

7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Enligt standardavtal så är det så karensbeloppet räknas fram. Dvs 20% av sjuklönen för en vecka.

Eftersom du lägger in sjuk 50% så blir också sjuklönen lägre.

 

 

Du ser att om du ändrar till 100% i fältet Procent av dag så ändras både sjuklön och karens.

 

Om ert avtal säger att karensen ska beräknas på annat sätt så går det såklart att justera. Gäller det just den här anställde så kan du direkt på lönespecifikationen högerklicka på ikonen för snabbvalet sjuk och välja Konvertera snabbval till rader. Då går det att justera beloppen direkt.

 

Gäller reglerna hela företaget så går det med största sannolikhet att göra specialinställningar så att du slipper manuell hantering framöver. 

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Tyvärr är jag fortfarande inte helt med...

Totala beloppet för karensavdrag blir samma oavsett procenten sjukskrivning, vad jag kan se. Beloppen per timma ändras inte. Är det alltså meningen att karensavdraget alltid blir som för 100% sjukskrivning, oavsett sjukskrivningsgrad?

Sjuklön/sjukavdrag ändras ju enbart genom att antal timmar halveras.

Hej!

 

Jag vet att det är förvirrande men detta är beräkningen enligt standard. Regeln säger att karensen ska vara 20% av sjuklönen för en vecka.

Sjuklönen sänks när antalet sjuktimmar halveras och även karensen.

Däremot själva Àpris per timme är detsamma oavsett hur mycket den anställde är sjuk.

 

Kanske att det klarnar lite om du läser lite i vårt hjälpavsnitt Karensavdrag », vår hemsida Karensavdrag (karensdag) - så funkar reglerna » eller på verksamt.se »

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

 

Det som förvirrade mig i svaret var: "Sjuklönen sänks när antalet sjuktimmar halveras och även karensen."

Karensen sänks per dag, men det blir ju fler dagar med karensavdrag. Samma totalsumma.

 

Nu har jag hittat en sida som i klartext talar om att det för alla sjukperioder ska göras ett helt karensavdrag, oavsett grad av sjukskrivning. Och att detta är ogynnsamt för den som är deltidssjukskriven, jämfört med tidigare regler. (Det var ju därför frågan dök upp i mig.)

 

Vänliga hälsningar

EHF

Åh, har du en länk som du vill dela med dig av? Alltid positivt med mer information!

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för att du delade informationen då är jag med på hur du menar! 🙂

 

Om ert avtal säger att ni ska hantera karensavdraget på annat sätt så  går det som sagt att ändra, annars får du hänvisa den anställde till sjuklönelagen.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~