Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Konstigt att inte kunna maila lönebesked från ett löneprogram

Har använt visma lön i flera år och skrivit ut lönebesked som vi överräckt till de anställda. Ska nu maila lönebesked för en kunds räkning. Finns inte möjligheten att maila lönebeskeden direkt från programmet, utan att man ska behöva betala extra för det? I visma administration finns ju möjligheten att maila kundfakturor direkt till kunden, utan extra kostnad. 

Jag såg att möjligheten fanns att spara ner PDF på datorn och sen maila vidare, men den vägen blir ju mer omständig.

Jag kanske har missuppfattat situationen, men tycker annars att det är märkligt att inte tjänsten att maila ut lönebesked ingår i ett abonnemang på ett löneprogram.

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Den möjligheten försvann tyvärr när GDPR kom för att inte riskera att känslig information kommer i orätta händer. Det är väldigt stor skillnad i känslighet att maila fakturor som ju inte är något personligt och att maila lönespecifikationer som endast innehåller känslig och personlig information.

Vi mailar många fakturor med Rut- och Rotavdrag och där anges hela kundens personnummer på kundfakturan och det måste ju anses vara minst lika känslig information som på ett lönebesked.

Det kan jag absolut hålla med dig om.

Hej på er!

Jag kan också hålla med om det ni skriver men som Carina skriver så är det enligt GDPR inte tillåtet att skicka känsliga uppgifter som lönebesked och personuppgifter via okrypterad e-post. Av den anledningen kan man därför inte skicka lönebesked automatiskt via e-post från Visma Lön. Vi rekommenderar att du skickar digitala lönebesked till Visma Min Lön/Kivra. Läs mer i avsnittet Kom igång med Visma Min Lön/Kivra. Du kan också skriva ut lönebeskeden och skicka dem per post.

 

Ha en fin dag! Tinna