Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Körkortsutbildning

Vi har en anställd som ska påbörja en körkortsutbildning för personbil. Om jag har tolkat Skatteverket rätt är det en skattepliktig förmån för den anställde?! Vilken löneart använder jag mig av?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om det handlar om en privat körkortsutbildning så är det en skattepliktig förmån, är det däremot körkort för t.ex. tung lastbil och är till nytta för arbetsgivaren är kostnaden för detta avdragsgill för arbetsgivaren och utgör inte någon skattepliktig förmån för den anställde.

Om du vill lägga det som en skattepliktig förmån kan löneart 2118 Övriga Förmåner användas, det bästa är att kopiera lönearten och ge den ett lämpligt namn samt gå igenom alla flikar i lönearten och se till att den är rätt konfigurerad.
Det vill säga att det är rätt skatt, att den hamnar på rätt ruta på KU10 ( vilken ruta den skall redovisas i kan skatteverket hjälpa till med ), vilka underlag den skall påverka, om den skall redovisas i statistiken, om den skall påverka Collectum, Arbetstidskonto/Arbetstidsförkorrtning samt Retroaktiv lön och vilket konto den skall bokas mot.

Därefter finns det inget fast belopp i lönearten så du kan antingen lägga in det manuellt i lönekörningen eller på flik 1 välja Belopp och för 2016 ange det belopp som skall läggas på lönespecifikationen när lönearten används, och om du vill att den automatiskt skall komma med på varje lönekörning så lägger du lönearten i mallen på flik 3 i anställningsregistret.

Tack för din fråga!

/Carl