Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annika36
UTFORSKARE

Korrigera semesterdag

Vi har kalenderår som semesterår. Jag har gjort januarilönen med decembers avvikelser, låst och skickat lönebeskeden via Min Lön. Har inte gjort utbetalning eller semesterårsavslut ännu.  

Nu visar det sig att jag registrerat med en semesterdag för mycket på en anställd. Hur kan jag  korrigera det så att det även blir rätt i semesterårsavslutet? Kan jag låsa upp lönekörningen utan att de andra lönebeskeden ändras och korrigera det lönebeskedet och sedan endast skicka om det lönebeskedet till Visma Lön? Eller behöver jag göra en ny lönekörning med rättelsen.

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Annika36!

 

Du kan dra tillbaka en semesterdag från det nuvarande semesteråret innan du gör semesterårsavslut. Har du använt snabbval så kan du korrigera snabbvalet så kommer det med i nästa löneperiod och i en ordinarie lönekörning. Väljer du att göra på det sättet behöver du avvakta med att göra semesterårsavslut och inte göra det förrän efter nästa lönekörning i februari, så att korrigeringen hinner registreras.

Jag rekommenderar att skriva en kommentar till de anställda och informera om att de korrekta dagarna kommer att synas på lönebeskeden som skickas efter att semesterårsavslutet är gjort.

 

Du kan också välja att låsa upp lönekörningen, däremot går det inte att låsa upp en lönekörning på en specifik person. Upplåsningen sker för alla, så kontrollera alla lönebeskeden om du låser upp lönekörningen.

 

Om du väljer att lösa det på annat sätt och utför semesterårsavslutet så kan du alltid ändra dagarna i efterhand i anställningsregistret under Personal - Anställda - Klicka upp den anställde - Fliken Semester - Dagar.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina funderingar.

Trevlig helg!

/Tinne