Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera semestergrundande föräldraledighet

Har nu läst på att det bara är de 120 första dagarna som är semestergrundande när man tar ut föräldraledighet. Men om jag nu missat flera lönekörningar med att kryssa ur rutan om detta i snabbvalet? Hur rättar jag det lättast?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Använd dig av justeringslönearterna, tex 9446 justering ej semestergrundande frånvaro, hela kalenderdagar och lägg in antalet ej semestergrundande kalenderdagar i samband med nästa lönekörning. Den syns inte på lönespecen men du får rätt på antalet ej semestergrundande dagar när du ska göra semesterårsavlutet.

Mvh

Jenny

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag har registrerat föräldraledighet på både 3305 dagsavdrag 8 dagar samt 3301 timavdrag 10 timmar, men nu har jag fått veta att personen redan varit föräldraledig 120 kalenderdagar, så jag måste korrigera detta.
Räcker det att jag använder 9446 för att korrigera detta och ange 10 kalenderdagar??

Eller måste jag även använda 9441 och 9440 och ange vilka datum som korrigeringen avser, för att justera bort ovan felregistrering?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ekonomiulrika! 

Du behöver korrigera både dagsavdraget på 8 dagar med löneart 9446 som felaktigt blivit semestergrundande samt timavdraget som är felaktigt med löneart 9440.

Trevlig helg! 

/ Linnéa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Justering av semestergrundande föräldraledighet - Lön 300/600.

Hej, Vi har en anställd som haft föräldraledighet där rutan semestergrundande frånvaro ej varit ibockad men den skulle ha varit det. Detta gäller 48 dagar under 2017. Hur påverkar detta och hur kan jag justera?