Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera sjuklön för dag 15-90

Vi har en anställd som varit sjukskriven en längre tid (mer än 15 dagar) i somras. Nu upptäckte jag att inställningen för sjukavdrag för tjänstemän efter dag 14 har varit fel. Den har legat på 100% istället för 90% så ovan nämn anställ har fått för lite sjuklön. Hur rättar jag det?

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Ida___4! 

Det kan finnas olika lösningar gällande detta. Både rent manuellt men även genom programmet Visma Lön. Jag ger två exempel på lösning nedan. 

Har du använt dig utav våra snabbval och kalendariet i Visma Lön så kan du korrigera snabbvalet som blev fel där. Det gör du genom att gå till LönearbeteKalendarium - öppnar det aktuella snabbvalet - korrigera snabbval. Då stryks snabbvalet i kalendern och du kan registrera sjukfrånvaron på nytt med snabbvalet Sjuk. Glöm inte att ändra inställningen från 100% till 90% innan under Arkivinställningarföretagsinställningarsnabbval  - markera snabbvalet sjuk - Ändra snabbvalsinställningar
På kommande lönekörning kommer detta att redovisas och sjukavdraget korrigeras så den anställde får tillbaka detta på sin utbetalning. 
Detta är en bra lösning om du inte har allt för många låsta avvikelser framför det felaktiga. Har du flera låsta avvikelser efter sjukfrånvaron så måste även dessa korrigeras först för att du ska kunna korrigera och rätta sjukfrånvaron via detta arbetssätt. 

Du kan också lägga in det manuellt på lönekörningen där sjuklönen ska betalas ut. Det gör du genom att hämta samma löneart som registrerats felaktigt för sjuklönen dag 15-90 men med kvantiteten i motsatt tecken så beloppet blir plus. Registrera sedan korrekt löneart för sjukfrånvaron 90%. Du kan fortfarande framåt använda snabbvalet för avvikelser då denna manuella hantering rekommenderas för rättningar liknande denna så glöm inte ändra snabbvalsinställningarna även här. 

Hör av dig om något känns oklart. 
Trevlig helg! 🙂 
/My