Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Helena B
MEDLEM

Korrigering av snabbval 2 lönekörningar bakåt

Hej,

Jag behöver korrigera en felaktig sjukskrivning som ägde rum i augusti. Om jag använder korrigera snabbval så går detta inte för det är en låst lönekörning emellan. Låser jag upp den gamla lönekörningen så vill det korrigerande snabbvalet hamna på förra lönebeskedet. Jag vill att korrigeringen ska ske på lönebeskedet denna månad. Hur gör jag då?

5 SVAR 5
Suslun
UTFORSKARE

Kanske kan du bara ta lönearerna i omvänd?

Hej,

Jag testade men det funkar inte att få ett plus belopp på sjukavdragen.

Hej @Helena B

Ibland kan det vara lite trixigt att få till korrigerarna så om det inte fungerar att korrigera snabbvalet så rekommenderar jag att du kontaktar supporten som har lösningar på det mesta. 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna

Robert25
UTFORSKARE

Jag lovar inte att det fungerar i din situation, men detta hittade jag i mina kom-ihåg-noteringar:

Gör så här för att ändra en felaktig registrering som gjorts via snabbval:

1. Välj Lönearbete - Kalendarium.
  2. Markera den anställde i listan.
  3. Dubbelklicka på det felaktiga snabbvalet.
  4. Klicka på knappen Korrigera snabbval.

Knappen Korrigera snabbval är endast aktiv för snabbval som ingår i en avslutad lönekörning. När du korrigerar ett snabbval blir registreringen överstruken i kalendern och korrigeras på nästa lönekörning.

För att se de ursprungliga och korrigerade registreringarna klickar du på det överstrukna snabbvalet i kalendern och väljer Visa korrigerade snabbval. Här kan du även ta bort ett korrigerat snabbval genom att klicka på knappen Ta bort korrigering.

1. Klicka på OK.
  2. Markera dagarna i kalendern om du vill lägga upp ett nytt snabbval.
  3. Välj det nya snabbvalet.

På den lönekörning där snabbvalet tidigare var registrerat är nu det korrigerade snabbvalet överstruket. På nästa olåsta lönekörning visas det korrigerade snabbvalet med ett rött kryss. På nästa rad visas det nya snabbvalet.

Från <https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/andra-felaktig-registrering...>

Hej,

Det var detta jag har gjort. Det funkar inte för det är en låst lönekörning emellan. Därför jag undrar hur jag gör istället.