Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägga in semesterinställninar

Hej!

jag är alldeles förvirrad, vet inte om jag gör rätt, då behöver jag hjälp med inställningarna angående semester.

IulianS_0-1591966362695.png

Jag har alltid valt i Lönekörning/Löneart /Semester ersättning/ Semesterersättning vid slutlön/ 9103 och systemet räknar själv hur mycket blir det semester. Men om jag räknar summa semester * 12 då blir det mycket mer en ett vanligt lön. Överenskommelserna är att vi betalar ut semesterlönen vid slutet av månaden.

Sen hur kan jag se hur många dagar är betalda och hur många dagar är kvar på lönespecifikationen, vart kommer jag att skriva det?

En annan anställd vill ha semester lönen en gång om året, vet inte vad ska jag boka eller boka av så att det blir rätt.

Hoppas på ett lösning!

Mvh,

Iulian

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Jag tycker vi börjar med att kontrollera semestervillkoren de anställda ska gå efter. Först så tolkar jag det som att semesterersättning betalas ut direkt på varje lön för den timanställde och att du därmed går efter semester villkor 30 - Säsongs-/Extraanställd med semesterersättning. Om så är fallet så kommer inga semesterdagar kommer att beräknas eftersom detta istället kommer betalas ut varje månad/ år. 


Eller är det semestervillkor 10 - Semesterlagen, anställd med semesterdaglön ni går efter? Vad är det mer exakt som betalas ut en gång i månaden/ en gång per år då? När det gäller Semesterdaglön räknas detta automatiskt ut när du gör semesterårsavslut för avtalet. Värdet hämtas när du registrerar ett semesteruttag för den anställde eller vid en slutlön.

 

Återkom gärna med mer information om vilket semestervillkor dina anställda går efter och hur detta ska hanteras mer ingående. Vad ska utfallet bli? 🙂 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My!

 

Anställda är tillsvidare anställda och provanställda och har rätt till 25 dagar semester och vi betalar ut semesterersättning vid varje löneutbetalning, det skulle jag vänligen vilja ha råd från någon som kan, jag vet inte exakt vilka semestervillkor som ska gäller eller användas, 10 eller 30 i detta fall så att det blir rätt. Vilken är skillnaden?

 

/Iulian

Hej igen Lulian! 

Jag får inte riktigt ihop det men ska försöka reda ut begreppen så gott som möjligt. Om de anställda har en tillsvidare-anställning samt en semesterrätt på 25 dagar är det inte semestervillkor 30 -  Säsongs-/Extraanställd med semesterersättning ni ska gå efter. I semestervillkor 30 görs ingen beräkning av semesterdagar utan det är en semesterersättning som betalas ut istället. Blir lite fundersam på den semesterersättningen du ska betala ut en gång i månaden om de anställda ändå ska ha 25 semesterdagar att plocka ut också, vad består semesterersättningen då av? 


När det gäller semestervillkor 10 - semesterlagen, anställd med semesterdaglön så kan både timavlönade och månadsavlönade gå efter detta semestervillkor men ingen semesterersättning beräknas eller betalas ut en gång i månaden/ år utan en semesterlön/ semesterdaglön betalas ut i samband med att semesterdagar tas ut av den anställde. 

 

Sen finns även semestervillkor 20/21 - Månadslön med semestertillägg + rörliga delar som används av månadsavlönade. Vid uttag av semester behålls månadslönen och ett semestertillägg betalas ut, samt i vissa fall även ett rörligt semestertillägg (funderar på om det är detta du menar med semesterersättning). Det rörliga semestertillägget betalas ut som ett totalbelopp vid ett tillfälle under året efter intjänandet.

Det finns flera semestervillkor än dessa också såklart, min rekommendation är att läsa om villkoren i vårt skrivna hjälpavsnitt Beräkningar semestervillkor för att få bäst koll på skillnaderna och hur varje semestervillkor fungerar.

Ha en härlig tisdag! 🙂 
/My