Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lånad semester

Hej. Jag har en anställd som lånat semester av årets 25 dagar. Hur får jag till det? jag gör ju inte sem avslutet förrän i mars. Med vänlig hälsning Ann-Sofi

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Programmet har inget automatiskt stöd för det här eftersom det egentligen inte är tillåtet. Men om företaget godkänner det och det inte rör sig om regelrätt förskottssemester, alltså semester som anställda kan få sitt första anställningsår innan de tjänat in någon än, kan du göra manuell handpåläggning för att lösa det.

Värt att tänka på är att semesterdagarnas värde kan skilja sig mellan åren vilket skulle kunna innebära att dagarna du ger den anställde nu är värda mer eller mindre än de som de faktiskt får efter semesterårsavslutet. Hur värdet skiljer sig beror på vilket semestervillkor den anställde följer eftersom beräkningarna är olika.

För att ge den anställde dagarna går du in i anställningsregistret på personen i fråga och vidare till flik 5 Semester. I fältet Betalda Dagar lägger du till så många dagar som ni kommit överens om ska plockas ut. När du har sparat kan du använda snabbvalet Semester, uttag för att registrera själva uttaget, antingen i kalendariet eller direkt på lönespecifikationen.

Om du efter semesterårsavslutet märker att ersättningen per dag skiljer sig skulle du kunna korrigera detta genom att använda löneart 3232 för att betala ut eller dra av mellanskillnaden.