Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lisa__1
MEDLEM

Löneart 3325 tjänstledig timavdrag

Hej, jag jämförde standardlöneart 3325 Tjänstledighet timavdrag med vad jag har idag i Visma. Det skiljde sig på "semestergrundande tid" och "semestergrundande lön". Det var på standardlönearten det låg som semestergrundande. Varför gör det som standard? Känns ju spontant att det inte är en ej semestergrundande frånvaro. Hos oss är tjänstledigheten ej semestergrundande. Gör jag rätt att jag bockat ur bockarna då eller innebär bockarna något mer/annat som jag inte tänker på?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lisa! Du ska ha semestergrundande tid, denna tid ska alltså räknas av intjäning av semester eftersom det blir minustid. Även intjänad semestergrundande belopp ska minskas. Tänk på att det är minus i kvantitet och belopp du anger.

Så om man tar tjänstledigt så ska det reducera redan tidigare intjänad semester? Det låter konstigt...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om man har månadslön så anger man ju tjänstledighet i samma månad. Om du varit tjänstledig i 8 timmar den månaden så har du ju inte tjänat in för den tiden, varken i tid eller pengar.

Så sant, tack för kommentaren!
Men för att återkoppla till Lisa ovan, så känns formuleringen konstig. Det låter ju som om ledigheten är just semesterlönegrundande.

Tack så mkt då hänger jag med och ändrar med gott samvete. när jag tittar en gång till finns ju faktiskt rutan för "semestergrundande frånvaro" och den är ju som den "ska".