Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarinaM
MEDLEM

Löneart för förmånsbeskattning körkortsutbildning

En anställd skall få sin körkortsutbildning betald och skall förmånsbeskattas. Vilken löneart ska jag använda för att det ska bli rätt? Det enda jag hittar som ens kommer i närheten är 2119, "Övriga förmåner engångsskatt". Är det rätt?

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Carina,

Jag hade gjort en kopia på någon av lönearterna 2120 Datorhyra eller 2119 Övriga förmåner precis som du var inne på. Skillnaden dem emellan är att på Datorhyra är det tabellskatt och på Övriga förmåner är det engångsskatt. 

Så lösningen är att du kopierar en av lönearterna, ger den ett mer passande namn och så ser du över alla inställningar på din nya löneart så de passar för ditt syfte. 

 

Lycka till och har du följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig! 

/Tinna 🙂 

Hej Tinna,

Tack för ditt svar. Hur menar du med att kopiera lönearterna? Hur gör jag det?

 

/Carina

Hej igen!

Du kan kopiera en löneart antingen genom att markera lönearten i listläget där du ser samtliga löneart - klicka sedan på knappen kopiera som du hittar högt upp till vänster (strax under menyraden). 

När du kopierat en löneart så får den 5 siffror och sedan kan du göra alla inställningar du önskar. 

 

Hoppas du får det att fungera nu annars är du välkommen att höra av dig igen! /Tinna

Tack så mycket! Ska testa det imorgon när jag är på kontoret igen. Jag hojtar till om det uppstår fler frågetecken. 🙂

 

/Carina